آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن
5/5 - (1 امتیاز)

۷ روش برای معرفی نام شخصیت به بیننده که غیرطبیعی جلوه نکند

Saul Goodman Breaking Bad - ۷ روش برای معرفی نام شخصیت به بیننده که غیرطبیعی جلوه نکند

یکی از غیر طبیعی ترین کارهایی که فیلمنامه نویسان انجام می دهند، معرفی نام یک شخصیت به بینندگان است. کار ساده ای به نظر می رسد؛ اما حقیقت آن است که در زندگی واقعی افرادی که همدیگر را می شناسند، همواره اسم همدیگر را در زمان گفتگو تکرار نمی کنند. John August و Craig Mazin از فیلمنامه نویسان معروف آمریکایی در این مطلب به بررسی این موضوع و ارائه راه حل هایی کارآمد می پردازند.

وقتی که صحبت از معرفی نام شخصیت‌ها می‌شود، Mazin نیز انزجار خود را بیان می‌کند: «موضوع اینه که کاملا آزاردهنده است. از آن متنفرم. یکی از بدترین قسمت‌های فیلمنامه نویسی است، زیرا همواره معرفی شخصیت به‌نوعی مصنوعی به نظر می‌رسد».

باید کاری کنید که نام شخصیت به طبیعی‌ترین شکل ممکن به بیننده معرفی شود. August و Mazin، ۷ روش را برای معرفی نام شخصیت ذکر کرده‌اند تا این فرایند خیلی غیرطبیعی به نظر نرسد.

۱- مکالمه‌ای بنویسید که بیش از دو نفر در آن صحبت کنند

وقتی که بیش از دو نفر در یک صحنه حضور داشته باشند، این فرصت پیش می‌آید که نام اشخاص ذکر شود؛ زیرا وقتی که فرد صحبت می‌کند باید نام طرف مقابل را صدا بزند تا مخاطب حرفش معلوم شود. همین امر به صورت طبیعی توجه مخاطب را به سمت شخصیت جلب کرده و پس از ذکر نام شخصیت، فرصت کات‌خوردن دوربین به سمت چهره‌ی او و ارجاع مستقیم به وی وجود دارد.

۲- نام شخصیت را به مخاطب نشان دهید

نام شخصیت می‌تواند بر روی پلاک اسم که معمولاً در ادارات روی میز می‌گذارند، درب دفتر، کارت تجاری یا حتی تابلوی تبلیغاتی درج شود (البته اگر نوشتن نام شخصیت بر روی تابلوی تبلیغاتی منطقی باشد). البته دقت کنید که نشان‌دادن نام فرد به این شکل می‌تواند غیرطبیعی و اجباری به نظر برسد، پس خلاق باشید.

Saul Goodman Breaking Bad - ۷ روش برای معرفی نام شخصیت به بیننده که غیرطبیعی جلوه نکند

۳- شخصیت‌ها را در موقعیتی قرار دهید که نام‌هایشان صدا زده شوند

اگر فرد در اتاق انتظار باشد، نام وی صدا زده خواهد شد، پس شخصیتتان می‌تواند به پزشک مراجعه کند یا قرار ملاقاتی در یک دفتر داشته باشد. از چنین فرصت‌هایی برای معرفی نام شخصیت‌ها استفاده کنید. اما یک صحنه‌ی کامل در اتاق انتظار ننویسید صرفاً برای این‌که یک نام را معرفی کنید. عدم افشای نام شخصیت بهتر است تا این‌که یک سکانس خسته‌کننده و بی‌هدف داشته باشید.

۴- از تماس تلفنی و پیام کوتاه برای ذکر نام شخصیت استفاده کنید

وقتی که تماس تلفنی با فردی جدید دارید، باید خودتان را معرفی کنید. اگر با گوشی دوستتان تماس بگیرید وی معمولاً با ذکر نام شما تلفن را جواب می‌دهد. سکانس‌های تماس تلفنی در فیلم‌نامه فرصت خوبی برای معرفی نام شخصیت به شکل طبیعی هستند. شخصیت‌های شما تلفن نمی‌زنند و از پیام کوتاه استفاده می‌کنند؟ مشکلی نیست. نام شخصیت می‌تواند در پیام‌های کوتاه دریافتی و ارسالی ظاهر شود.

۵- کاری کنید که دو شخصیت با ذکر نام در مورد شخصیتی ثالث که در نزدیکی‌شان حضور دارد، صحبت کنند

اگر ذکر نام شخصیت در ابتدای فیلم برایتان مشکل است، سکانسی بنویسید که دو نفر در مورد شخصیت ثالثی که در نزدیکی‌شان حضور دارد صحبت کنند و سپس نام او را بلند صدا بزنند تا بیننده با نام شخص آشنا شود. وقتی که نام شخص صدا زده می‌‎شود، تدوین‌گر می‌تواند در شرایطی کاملاً طبیعی چهره‌ی شخصیت ثالث را نشان دهد و بدین‌ترتیب مخاطب ارتباط خود را با نام و چهره‌ی آن فرد برقرار خواهد کرد.

۶- هیچ‌گاه نام شخصیت را ذکر نکنید

شاید این پیشنهاد با هدف اولیه‌ی متن سازگار نباشد، اما گاهی اوقات واقعاً نیازی نیست که نام یک شخصیت را بیان کنید، زیرا برای مخاطب اهمیتی ندارد. به‌شخصه نام بسیاری از شخصیت‌های اصلی برخی فیلم‌ها را حتی بلافاصله پس از تماشای آن‌ها به خاطر نمی‌آورم، اما می‌توانم به دقت ویژگی‌های شخصیت را توصیف کنم و در موردش بحث کنم.

Mazin نکته‌ی ظریفی را اشاره می‌کند: «حقیقت این‌جاست از نظر من، فیلم‌نامه‌ای که نام هیچ‌کس در آن مشخص نیست هیچ مشکلی ندارد. درواقع خودم اکثر اوقات این کار را انجام می‌دهم. نکته‌ی جالب این‌جاست که اکثر بینندگان حتی متوجه این موضوع نمی‌شوند».

۷- یک صحنه‌ی به‌یادماندنی بنویسید که همه‌ چیز را در مورد نام مخصوص شخصیت بگوید

طبیعتاً اگر یک نام واقعاً به‌یادماندنی را برای شخصیتتان در نظر بگیرید، می‌توانید صحنه‌ای را در همان ابتدای فیلم بنویسید تا هیچ‌کس نام آن شخصیت را فراموش نکند.

5/5 - (1 امتیاز)
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
5/5 - (1 امتیاز)

زود بیا یوتیوب سینما مدرن ویدئو جدید داریم!
// //