CineModern Telegram
دوره آموزش فیلمنامه نویسی – قسمت اول
امتیاز 4.7 از 3 رای

دوره آموزش فیلمنامه نویسی – قسمت اول

آموزش فیلمنامه نویسی

آموزش فیلمنامه نویسی: مقدمه

جذابیت فیلمنامه نویسی در چیست؟ فیلمنامه نویسی بی تردید جذاب است، زیرا حرف های شما را بازیگران مشهور بیان می کنند، پول به دست می آورید و حداقل اندکی شهرت با نوشتن فیلمنامه موفق حاصل می کنید. اما عوامل دیگری نیز در کارند.

نوشتن فیلمنامه فرصتی طلایی در اختیار شما می نهد تا نقش رب النوع را ایفا کنید. در مورد فیلمنامه سینمایی با ۱۲۰ صفحه کاغذ مواجهید و اگر کارتان را خوب انجام دهید، دنیای جدیدی خلق خواهید کرد. آدمهایی پا به عرصه وجود می گذارند و خواننده – و در نهایت بیننده – را وادار به خنده، گریه یا تفکر درباره چیزهایی می کنید که تا پیش از آن هرگز به فکرشان نرسیده است. اتفاقی که برای این آدمها می افتد، به شما مربوط می شود. شما می توانید آنها را وادار به ازدواج کنید، به سیاره مشتری بفرستید، جانی را بگیرند یا جانی را نجات دهند و….

با نوشتن فیلمنامه، دنیایی منحصر به خود خلق می کنید. اگر فیلمنامه شما به فروش برسد و فیلمی از روی آن ساخته شود، دنیای جدید شما میلیون ها و شاید صدها میلیون نفر را در خود شرکت می دهد. دنیایی که خلق کرده اید، مورد تحسین او انتقاد منتقدین حرفه ای – و به تعداد بینندگان فیلم، منتقدین غیرحرفه ای – قرار خواهد گرفت. اگر فیلمی واقعا خاص از آب درآید و بازیگران، کارگردان و همه اشخاصی که سهمی در تولید این کار دارند، کارشان را عالی انجام دهند، دنیای شما منزلتی هم سنگ دنیای جاسوسی کازابلانکا ، سرزمین خطرناک گنجهای سیرا مادره و سرزمین و زمانی دور از ما که امپراطور در جنگ ستارگان با شورشیان درگیر می شود، پیدا خواهد کرد.

اگر ترجیح بدهید که روی برنامه های تلویزیونی متمرکز شوید، الگوهای قابلی برای سرمشق دارید. کیست که از برخورد با – یا ساده تر، نوشتن درباره – شخصیتی چون آرچی بانکر یا نوشتن فیلمی تلویزیونی به زیبایی و اهمیت یخبندان اولیه یا مینی سریالی به جسارت ریشه ها یا سریال نمایشی واقع گرا و جذاب آبی پوشان خیابان هيل به خود نبالد؟

این مطلب را هم بخوانید:   دوره آموزش فیلمنامه نویسی – قسمت ششم

حتی در قالب هایی که از نظر بعضیها منزلت کمتری دارند نیز اهداف ارزشمند قابل اعتنایی هست. مدتها قبل از اینکه فیلم هفته تلویزیونی جایگاه اجتماعی خاص خود را پیدا کند، سریال های خانوادگی از داستانی استفاده می کردند تا بینندگان را از چیزهایی چون اهمیت آزمایشات قلب آگاه کنند. همین طور فراموش نشود که ارزش سرگرمی صرف نیز به واسطه انواع برنامه سازی ها فراهم شده است. به هر حال، گاهی نمایشی که بتواند به ما کمک کند تا نیم یا یک ساعت هم که شده دردسرمان را فراموش کنیم، به قدر طلا ارزش دارد.

نویسندگی برای سینما و تلویزیون حرفه ای است که گاهی تا سطح هنر ارتقاء می یابد. هنر ناشی از نبوغ و الهام است و نمی توان آن را آموخت. اما حرفه را می توان فرا گرفت و خیلی بعید است که اثری هنری به دست کسی نوشته شود که نخست در حرفه اش استاد نشده باشد. وودی آلن نمونه بارزی است. اگر فیلم های اولیه از جمله فیلم های موز یا پولو بردار و فرار کن وی را ببینید، هوشمندی زیادی در آنها می بینید، اما خامی خاصی نیز دارند. حس طنزآمیز عالی وودی سر جای خود، اما او هنوز در آن مراحل داشت یاد می گرفت که چه چیزی فیلم را عمیق می کند. از فیلمنامه ای به فیلمنامه بعدی بیشتر و بیشتر درباره فیلمنامه نویسی آموخت، تا سرانجام به خلق آثاری غنی چون آنی هال و هانا و خواهرانش دست یافت.

موضوع این دوره حرفه فیلمنامه نویسی است. ما نویسندگان دوره (زیورگن ولف وکری کاکس) برای سینما و تلویزیون فیلمنامه نوشته ایم و کماکان می نویسیم؛ اما دچار توهم استاد بودن نیستیم – اگرچه امیدواریم که روزی به این درجه برسیم. با وجود این، در روند تکامل بخشیدن حرفه خود خیلی چیزها آموخته ایم و در اکثر موارد به شیوه ای سخت – چرا که هیچ منبع اطلاعاتی که سیر تا پیاز فیلمنامه نویسی را شرح دهد، در اختیارمان نبود تا «روشهایی» را به ما بیاموزد که سعی و تلاش ما رنگ و بوی حرفه ای و تخصصی بدهد و ابتدایی به نظر نرسد.

این مطلب را هم بخوانید:   دوره آموزش فیلمنامه نویسی – قسمت پنجم

در واقع با چنین کمبودی بود که یورگن ولف اخیرا به هالیوود آمد و درصدد گشودن درهایی بود و هالیوود اسکریپت رایتر را پیدا کرد که نشریه ای صرفا درباره فیلمنامه نویسی است. به عنوان ویراستار و ناشر چنین اعتباری را داشت تا بتواند ذهنیات برخی از حرفه ای های موفق این حیطه را برگیرد. در همین احوال کری کاکس که نویسنده ای تازه کار در زمینه فیلمنامه و مقاله بود، وارد گود شد. به یاری هم نشریه را در می آوردیم و با استفاده از توصیه حرفه ای ها، سرانجام به دنیای حرفه ای فیلمنامه نویسی قدم گذاشتیم. در این دوره همان راهنماییها و توصیه های ارزشمند را به شما منتقل خواهیم کرد.

در این شش فصل دوره، اصول و عناصر اصلی فیلمنامه سینمایی را خواهید آموخت؛ به موضوعاتی چون روش دستیابی به فکر اولیه خوب، خلق شخصیت، ساختاربندی طرح، نوشتن طرح و خلاصه سکانس و فیلمنامه، خواهیم پرداخت. پس از مطالعه بخش اول قادر خواهید بود که داستانی را به طرزی مؤثر در قالب فیلمنامه بیان کنید و این مهارت شما را در موقعیتی محکم قرار میدهد و البته مهم نیست که بعدها در چه قالبی از فیلمنامه (سینما و تلویزیون) بخواهید متخصص شوید.

مفهوم تمام این حرف ها چنین نیست که تنها لازمه فیلمنامه نویس حرفه ای شدن، خواندن این دوره است. اشتباه نکنید، وقتی تصمیم گرفتید فیلمنامه نویس شوید، به حیطه رقابتی فشرده و به شدت گزینشی قدم می گذارید که فقط آدمهای مصمم، باهوش و دارای پشتکار در آن موفق می شوند و هیچ کس منتظر دیگری نمی ماند. در عوض، باید دانش اکتسابی این دوره را به کار ببرید تا بهترین و حرفه ای ترین فیلمنامه ممکن را نوشته و به همین سیاق آن را عرضه کنید. به یاد داشته باشید که فقط کسانی به عنوان فیلمنامه نویس کار میکنند که تسلیم نمی شوند و شخص رد شدن را نپذیرفته و آن را به انتقاد سازنده تبدیل کرده اند و مکرر کوشش به خرج داده اند. ورود به این حرفه امکان پذیر است، چرا که مدام این اتفاق رخ می دهد. اما هیچ کس جز خود شما این کار را برایتان انجام نخواهد داد.

این مطلب را هم بخوانید:   شخصیت باید تغییر کند

در ضمن، خواندن این دوره آموزش فیلمنامه نویسی هم کافی نیست.

با وجود این، مطالعه دوره آموزش فیلمنامه نویسی شما را به دانشی واقعی مجهز می کند و شما را کیلومترها از رقبای بی مطالعه دیگر جلوتر می اندازد.

طی این دوره سعی کرده ایم که نکته های مورد نظر را با نمونه های واقعی همراه کنیم و برای این منظور به مجموعه های تلویزیونی خاصی ارجاع داده ایم که احتمالا دیگر پخش نمی شوند و پخش آنها به پایان رسیده است. سعی ما بر آن بود که هرگاه از برنامه ای به عنوان نمونه یاد می شود، از مجموعه هایی باشد که بسیار مشهور و به یاد ماندنی اند. راهنمایی ها و توصیه های دوره در حال حاضر کارآمدند و خواهند بود؛ به شرطی که دانش ورود به این حرفه را فرا بگیرید.

امیدواریم این دوره راهنمای قابل توجهی برای فیلمنامه نویسی شما باشد. ما اطمینان داریم که از خواندنش لذت خواهید برد، اما این کافی نیست. امید می رود که شما را به نوشتن تحریک کند. اگر رؤیایی در سر دارید، بگذارید این دوره امکان نقل مکانش را از ذهن به کاغذ فراهم کند؛ شاید با حسن اتفاق، از صفحه کاغذ هم بر پرده کوچک تلویزیون یا پرده بزرگ سینما برود و با موفقیت بیشتر استعداد منحصر به فرد شما، شاید که جایی در میان داستان های عالی و جذابی که مورد توجه مردم و تقل مجالس هستند، پیدا کند.

قسمت دوم آموزش فیلمنامه نویسی را در لینک زیر بخوانید:

دوره آموزش فیلمنامه نویسی – قسمت دوم

دوره آموزش فیلمنامه نویسی – قسمت اول
امتیاز 4.7 از 3 رای

نظرتان را با ما در میان بگذارید