آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن

نقد فیلم Under the Skin (زیر پوست) محصول 2013

نگاه خیره و بیگانه فیلم Under the Skin (زیر پوست)، چگونه دوربین جاناتان گلیزر به شیوه ای تأثیرگذار دنیای بشر را دنیایی بیگانه می بیند؟

فیلم بلند علمی-تخیلی Under the Skin به کارگردانی جاناتان گلیزر در سال 2013 منتشر شد. اگر این اثر انتزاعی و مسحورکننده را فیلمی درمورد هجوم بیگانگان بنامیم، در واقع خیلی هم اشتباه نگفته ایم، اما این توصیف کمی غلط انداز است. این فیلم کمابیش براساس رمانی از میشل فابر ساخته شده است که در سال 2000 منتشر شد. در این فیلم اسکارلت جوهانسون نقش زنی بی نام و نشان را به عهده دارد (تنها در تیتراژ پایانی فیلم نام «لارا» را در کنار نام او می بینیم) که مشخصاً زمینی نیست. با این وجود در طول فیلم هیچ کجا به صراحت عنوان نمی شود که او دقیقاً از کجا آمده است یا حتی چه قصد و نیتی دارد. کاملاً واضح است که پیش نویس فیلمنامه گلیزر فضا و جو خاصی دارد و او بیش تر علاقه مند است که پیشروی نامحسوس رابطه لارا با بشر را دنبال کند تا اینکه در افت و خیزهای داستان بزرگ نمایی کند و آن را به یک فیلم آخرالزمانی تبدیل کند.

Under the Skin 1 - نقد فیلم Under the Skin (زیر پوست) محصول 2013

کارگردان: Jonathan Glazer

نویسنده: Walter Campbell, Jonathan Glazer, Michel Faber

بازیگران: Scarlett Johansson, Jeremy McWilliams, Lynsey Taylor Mackay

خلاصه داستان: داستان فیلم زیر پوست در مورد یک بیگانه فضایی هست که وارد کره زمین شده است و در قالب یک زن زیبا رو در آمده است و در خیابان ها و جاده های اسکاتنلد به دنبال شکار انسان ها می باشد ، قربانی های او مرد های مجرد است که آنها را فریب میدهد…

صفحه IMDB فیلم

جولین پالمر در برنامه The Discarded Image در یکی از ویدیوهای خود توضیح می دهد که یکی از مؤلفه های اصلی که باعث می شود فیلم Under the Skin به این اندازه زیبا و در عین حال پریشان کننده باشد، شیوه کارگردانی گلیزر است. گلیزر با سرمشق گرفتن از استنلی کوبریک حس بیگانگی را در دل دوربین جای داده است. برای مثال، او برای ضبط مکالمات لارا با شهروندان عادی گلاسکو، از افراد معمولی (غیرهنرپیشه) و دوربین های مخفی استفاده می کند تا بیش از پیش بر فاصله میان شخصیت اصلی فیلم (یک موجود بیگانه) و انسان های نظاره گر تأکید کند. گاهی اوقات، شیوه فیلمبرداری تا حدودی رنگ و آب انسان شناسی به خود می گیرد و از بشر جدا و به آن بی اعتنا می شود؛ برای مثال دوربین در یکی از کادرها خیابانی پرازدحام را به تصویر می کشد که در آن انبوهی از مردم همچون ویروسی که مدام در حال تکثیر است در رفت و آمد هستند؛ یا گاهی دوربین با خونسردی تمام به تماشای زوجی می ایستد که در دریا غرق می شوند.

Under the Skin 6 - نقد فیلم Under the Skin (زیر پوست) محصول 2013

لارا یک شخصیت غارتگر و درنده است که بارها و بارها مردان را اغوا می کند و آن ها را به درون یک ورطه تاریک و قیرمانند می کشاند و هنگامی که بدن آن ها در هم می پیچد و از آن تنها پوسته ای ترسناک باقی می ماند، او بدون ذره ای احساس به تماشا می ایستد. با این وجود او کماکان تنها نقطه ثبات در این دنیای ناآشنا و پرسروصدا است. به گفته پالمر: «ما، به عنوان یک تماشاچی، شخصیت لارا را به دنبال نشانه هایی از انسانیت به دقت بررسی می کنیم و این احساس همسان پنداری ما نسبت به او ما را گیج و آشفته می کند.»

Under the Skin 4 - نقد فیلم Under the Skin (زیر پوست) محصول 2013

در ابتدا، لارا فقط انعکاس خودش را به شکل تکه هایی از هم جدا _ یک چشم، یک بینی، باریکه ای از لب ها_ می بیند، یا به انعکاس نیمی از صورتش در آیینه جلوی یک ماشین نگاه می کند، اما در ادامه او مردی را ملاقات می کند که صورتش از ریخت افتاده است، به نظر می رسد که لارا ارتباط عمیق تری را با آن مرد کشف می کند و اینجاست که او برای اولین بار صورت خود را به شکلی تمام و کمال می بیند. این لحظه بیانگر یک خودآگاهی عمیق تر از جایگاه او در دنیا و همین طور آسیب پذیری بیش تر او نسبت به قبل است. از این لحظه به بعد، به نظر می رسد که کنترل لارا بر روی دوربین کم شده است. تا به این لحظه ما صورت او را بیش تر در قالب کلوزآپ های بزرگ نمایی شده می دیدیم یا نماهایی کامل و تمام قد را از او می دیدیم که در میان امواج دریا و در آن آب تاریک سورئال و وهم آلود به دنبال شکار خود قاطعانه گام بر می داشت _اما حالا چشم اندازهای مه آلود اسکاتلند کادر او را بلعیده اند و به نظر می رسد که نحوه حرکت او در دنیا بیش تر و بیش تر به دیگران وابسته می شود؛ آدم ها او را به پایین راه پله ای هدایت می کنند یا فردی بدن او را بر روی چاله های گل آلود جنگل می کشاند.

Under the Skin 3 - نقد فیلم Under the Skin (زیر پوست) محصول 2013

در انتهای فیلم می بینیم که مردی سعی دارد به لارا تجاوز کند و پس از اینکه او ظاهر بیگانه خود را آشکار می کند، آن مرد لارا را آتش می زند و ما بدن او را می بینیم که به خاکستر تبدیل می شود. تماشای این صحنه عمیقاً دلهره آور و دلخراش است، حتی با وجود اینکه گلیزر در اینجا با شیوه کارگردانی به خصوص خود سعی دارد احساسات ما را آشکارا به بازی نگیرد. موسیقی در تمام طول فیلم یکنواخت است و پایان فیلم Under the Skin (زیر پوست) را کاملاً به یک پایان حزن آلود تبدیل نمی کند. صریح ترین وداعی که نصیب ما می شود، نمایی طولانی از لارا است که حالا پوست انداخته و بدن واقعی خود را که به تاریکی خلاء است نمایان کرده. در این حین او نقاب انسانی خود را در دست گرفته و به آن خیره نگاه می کند.

Under the Skin 5 - نقد فیلم Under the Skin (زیر پوست) محصول 2013

این پایان فیلم زیر پوست (Under the Skin) را می توان نوعی پیروزی تلقی کرد _از این منظر که خواسته نهایی لارا این بود که به این دنیا تعلق داشته باشد. دوربین به سمت بالا می چرخد تا خاکستر او را دنبال کند که به سمت آسمان بالا می رود و در هوای اطراف پراکنده می شود و لارا سرانجام به راستی با محیط پیرامون خود یکی می شود.

مترجم: تینا جاویدی پور

منبع: filmschoolrejects
نظر شما چیست؟ شما هم نظر خودتان را در مورد این فیلم در بخش نظرات بنویسید. اگر نظر و مطلب مفید و کاملی داشته باشید، امکان اضافه شدن نظر شما به محتوای این پست وجود دارد!
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
اینستاگرام ما تلگرام ما
//