آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن

نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

مأمور سازمان سیایی که می دانست حق با اوست!

همه می دانند که اسامه بن لادن مرده است و وقایع مهمی که به مرگ او ختم شدند نیز بر کسی پوشیده نیست. در نتیجه ساخت یک فیلم مهیج تحت عنوان Zero Dark Thirty و عرضه آن به بازار سینما جرأت زیادی می خواهد. (عنوان فیلم را براساس کد رمز عملیات جاسوسی برای زمان مرگ بن لادن انتخاب کرده اند: «سی دقیقه پس از نیمه شب»)

Zero Dark Thirty 1 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

کارگردان: Kathryn Bigelow

نویسنده: Mark Boal

بازیگران: Jason Clarke, Reda Kateb, Jessica Chastain

خلاصه داستان: فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) داستان تلاش نیروهای آمریکایی با محوریت شخصیتی با نام مایا از زمان حمله به برج های تجارت جهانی تا حمله به مخفیگاه اسامه بن لادن برای قتل رهبر القاعده را روایت می کند. …

صفحه IMDB فیلم

جسیکا چستین ستاره فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) است؛ ستاره نوظهوری که اکنون همه جا حضور دارد و چشم انداز سینمای آمریکا را تماماً از آن خود کرده است. حتی می توان ادعا کرد که این فیلم تمام و کمال در جسیکا چستین و کاراکترش خلاصه می شود. او نقش «مایا» را بازی می کند؛ یک مأمور تکرو سازمان سیا که سرسختانه معتقد است که بن لادن در غاری در افغانستان زیر دستگاه دیالیز کلیه نخوابیده است، بلکه به احتمال قوی در مکانی نسبتاً باز و آشکار زندگی می کند.

در واقعیت، وقتی سرانجام رد بن لادن را گرفتند و او را کشتند، دنیا در بهت فرو رفت، زیرا مخفیگاه او یک محوطه وسیع دیوارکشیده شده واقع در ایبت آباد پاکستان بود و محل سکونت او نیز مکانی نسبتاً شناخته شده بود _در واقع همان منطقه ای که یکی از دانشکده های نظامی پاکستان در آن قرار دارد.

Zero Dark Thirty 6 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

بیش تر بخش های فیلم Zero Dark Thirty شامل جستجو طرف متحد و گرفتن رد سرنخ ها می شود که از نظر بسیاری از آمریکایی ها آن قدر بدیهی و جلوی چشم بودند که باورکردنی و معقول نیستند. اما از نظر مایا تمام زیبایی حقه بن لادن در همین موضوع خلاصه می شد؛ که در واقع یادآور داستان کوتاه «نامه ربوده شده» اثر ادگار آلن پو است: پنهان کردن چیزی در ملاءعام کاری است عاقلانه. می توان براساس حدس و گمان دست به عمل زد _ مایا به کمک این انگیزه که چنین چیزی معقول و محتمل است، از حدس و گمان خود حمایت کرد. در اینجا یک اختلاف نظر وجود دارد بین روش های جاسوسی قدیمی که امتحان خود را پس داده اند و یک روش سریع تر و غریزی تر که حدس و گمانی را شامل می شود که آن قدر خوب است که باورکردنی نیست.

Zero Dark Thirty 5 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

تقریباً در دو ساعت اول فیلم سی دقیقه بعد از نیمه شب شاهد کشمکش میان گروه افراد هم نظر با مایا و گروه مخالفان مایا هستیم. تصمیم گیری بر سر اقدام به انجام چنین کاری بسیار پرریسک است. شرمساری علنی را تصور کنید که درصورت اشتباه بودن این حدس گریبان گیر رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی باراک اوباما و مشاورانش می شد. شما نمی توانید نیروی دریایی را فرا بخوانید تا با زور وارد یک محوطه وسیع در خاک کشوری شوند که به لحاظ تئوری متحد شما به حساب می آید. دورنمایی که دولت آمریکا از عواقب آن لحظاتِ تعیین کننده و احتمالِ اشتباه بودن آن حدس متصور می شد بسیار قابل قبول است.

Zero Dark Thirty 4 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

جوانب پنهان این تصمیم گیری به تنهایی لایق یک فیلم جداگانه است؛ اختلاف نظر میان مردان مردسالاری که از شکنجه افراد و سرسختی و دل و جرأت خود لذت می برند و زنی که بیش تر به قدرت هوش و تخیل خود تکیه می کند. در بخش آغازین فیلم Zero Dark Thirty هنرپیشه های مرد اصلی سُنت همیشگی را به جا می آورند و فرمول محبوب موفقیت را به اجرا می گذارند: یک تیم متخصص به همکاری یکدیگر و با کمک تکنولوژی پیشرفته عملیاتی را به انجام می رساند. در مقابل، مایا بیش تر شبیه به آن قهرمان زن وظیفه شناس در یکی از آن داستان های مهیجی است که پیرامون امور مهم سازمانی و امور مالی شرکتی رخ می دهند. مایا به هیچ اطلاعات ویژه ای دسترسی ندارد و با این حال حاضر است که با روش همیشگی مردها برای انجام امور مخالفت کند.

Zero Dark Thirty 7 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

جسیکا چستین در نقش مایا یک بار دیگر نشان داد که چه بازیگر با استعداد و همه فن حریفی است.

به جز مریل استریپ، چه کسی را می شناختید که در فیلم های جدید ظاهر شده باشد و این حجم از تنوع و توانایی در متقاعدکردن مخاطب را به اجرا گذاشته باشد؟

بخش اعظمی از اعتبار فیلم Zero Dark Thirty متوجه مارک بول، روزنامه نگار سابق، فیلمنامه نویس و برنده جایزه اسکار برای فیلم The Hurt Locker به کارگردانی کارترین بیگلو است؛ او کار خود را با حقایق آغاز می کند، نه با فرمولی که به راحتی فیلم را به یک داستان تخیلی معمولی تبدیل می کند. به تصور من بول و بیگلو پیش از اینکه مشخص شود که پایان این فیلم نمی تواند مطابق با انتظارات مردم پیش برود، بخش اعظمی از کار آماده سازی اولیه آن را انجام داده بودند.

Zero Dark Thirty 2 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

صحنه های شروع فیلم از نمونه های یک فیلمسازی فوق العاده نیستند. این صحنه ها مبهم و تاریک، پر از تئوری و اصطلاحات تخصصی و محاسبات پیچیده و دشواری هستند که کسی سر از آن ها درنمی آورد. اما آن بخشی که همه دوست دارند ببینند، همان بخش حمله است. در اینجا از سبک جدید Shaky-Cam با نور کم استفاده شده است به علاوه دیالوگ های سریع و نامفهوم و وقایع تند و سریعی که در تاریکی رخ می دهند و باعث گیجی و سردرگمی مخاطب می شوند. درنهایت بالاخره نسخه ای از آنچه اتفاق افتاده را می بینیم و حتی کمی از صورت بن لادن و لحظات مرگش را و همه این ها به اندازه کافی خوب ساخته شده اند، اما اگر بخواهم شعار شرکت رسانه ای MGM را به شکلی دیگر بیان کنم؛ باید بگویم: «این سرگرمی نیست.»

Zero Dark Thirty 8 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

قاعدتاً شبیخون نیروی دریایی آمریکا به آن محوطه را نمی توان با نورپردازی خوب صحنه سازی کرد و تصویر بن لادن و سایر ساکنین خانه او را نمی توان براساس اطلاعاتی که از شخصیت بن لادن و انگیزه او داریم به تصویرکشید، زیرا نحوه شروع فیلم اینگونه نیست. بنابراین شبیخون Zero Dark Thirty خیلی شبیه به اتفاقاتی که بر روی پرده سینما ساخته و پرداخته شده اند، نیست، اما شاهکار سرنوشت است.

Zero Dark Thirty 3 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

به گمان من بخش اعظمی از جاذبه و گیرایی این فیلم به پرده برداری از حقایقی مربوط می شود که به شکلی واضح و مشخص دیده نشدند. این فیلم طرح داستانی کامل و پرآب و تابی ندارد _در اصل تنها در این موضوع خلاصه می شود که مایا فکر می کند حق با اوست و واقعاً هم همین طور است. در حقیقت بیگلو در دنیای امروز به یک کارگردان زن قهرمان تبدیل شده است و احتمالاً به همین دلیل است که تحسین و تمجیدی که از فیلم Zero Dark Thirty می شود حتی بیش تر از فیلم شاهکار او یعنی The Hurt Locker است.  فیلم The Hurt Locker اثری است برپایه یک طرح داستانی مستند با کاراکترها و بازیگرانی که شخصیت و انگیزه شان برای مخاطب به خوبی مشخص می شود؛ نمایش و اجرای آن بسیار هوشمندانه و با ریزه کاری های بسیار همراه است و نقش آفرینی بازیگرانش کنترل شده و زمان بندی آن بی نقص است.

Zero Dark Thirty 9 - نقد فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه شب) محصول 2012

از طرف دیگر، فیلم Zero Dark Thirty یک اثر سینمایی اکشن و بی پروا است که به الهام بخشی مایا متکی است. شاید یکی از مشکلات این فیلم این باشد که معلوم شد حق با مایا است، اما بسط و گسترش طولانی و یکنواخت داستان مخاطب را از نقطه عطف داستان محروم کرد و بیش از هر چیز وارونه پنداری را پدید آورد و واقعیت کاراکتر داستان را از واقعیت آشکارشده بر مخاطب جدا نمود. آیا ما می خواهیم درمورد اسامه بن لادن، القاعده، تاریخچه و نارضایتی های سیاسی پشت آن ها بیش تر بدانیم؟ بله، اما این طور نشد. شرمنده، و تمام.

لطفاً نظرات خود را درمورد این نقد از راجر ایبرت با ما در میان بگذارید.

مترجم: تینا جاویدی پور

منبع: rogerebert
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
اینستاگرام ما تلگرام ما
//