آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن
5/5 - (1 امتیاز)

نقد فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri محصول 2017

فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری) اثر فوق العاده مارتین مک دونا و یکی از بهترین فیلم های سال 2017 است. خشم در این فیلم همچون انرژی است. در این داستانِ «برآمده از جنوب کشور آمریکا که ردی از منش و برخورد ایرلندی نیز در آن دیده می شود» خشم یک مقوله غیرقابل درمان محسوب می شود.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri 1 - نقد فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri محصول 2017

کارگردان: Martin McDonagh

نویسنده: Martin McDonagh

بازیگران: Frances McDormand, Caleb Landry Jones, Kerry Condon

خلاصه داستان: فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) داستان یک مادر است که شخصا با مسولین محلی در می افتد تا پرونده قتل دخترش را وقتی آنها نمیتوانند متهم را دستگیر کنند خودش حل کند…

صفحه IMDB فیلم

مارتین مک دونا، نویسنده و کارگردان فیلم In Bruges ، در این فیلم نیز همچون اکثر آثار خود سبک و لحن فلانری اوکانر را یادآور می شود. (نقل قولی از اوکانر: «حقیقت با توجه به توانایی ما در تحمل تغییر نمی کند» این جمله می توانست شعار تبلیغاتی این فیلم باشد) هالیوود دوست دارد به ما یاد بدهد که خشم یک گناه محسوب می شود و تنها به واسطه پذیرش و درک است که می توان به خوشبختی حقیقی رسید. گفتنش آسونه، نه؟ چه طور می توان از یک دنیای ناعادلانه خشمگین نبود؟ زندگی به افراد نسبتاً جوان سرطان خواهد داد. زندگی کودکان را زودتر از والدینشان روانه خاک خواهد کرد. زندگی نژادپرست و بی رحم خواهد بود، زندگی میان افراد تبعیض جنسی قائل خواهد شد. و شما باید هرچند اندک جلوی چیزی به این اندازه ناعادلانه را بگیرید و بر سر آن فریاد بکشید. باید بجنگید. تنها به واسطه این مبارزه و این خشم است که احساسات دیگری همچون همدردی و درک می توانند از اعماق وجود انسان سر برآورند. خشم یک بیماری نیست که نیاز به درمان داشته باشد، بلکه راهی است برای درک دنیا.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri 2 - نقد فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri محصول 2017

هیچکس بهتر از فرانسیس مک دورمند نمی تواند خشم و عصبانیت را بازی کند. مک دورمند پس از فیلم Fargo  در این فیلم بهترین کار دوران حرفه ای خود را به نمایش می گذارد. او در نقش میلدرد هیز ظاهر می شود؛ مادری که به تازگی از شوهرش طلاق گرفته و کمتر از یک سال قبل دخترش آنجلا را از دست داده است. آنجلا قربانی تجاوز و قتل شده بود، اما پرونده ی او دیگر داغ نیست. هیچ دی.ان.ای قابل تطبیقی پیدا نشد، بنابراین پرونده آنجلا دیگر کانون توجه نیست و پلیس نمی تواند هیچ اطلاعات جدیدی که نشان دهنده پیشرفت در پرونده باشد به میلدرد بدهد. او عصبانی است. باید هم باشد. روزی میلدرد در یک جاده کم رفت و آمد سه بیلبورد خالی می بیند و آن ها را اجاره می کند تا از رئیس پلیس محلی، با بازی وودی هرلسن، سؤال کند که چرا در پرونده دخترش به هیچ پاسخی نرسیده اند. توجه رسانه محلی به بیلبوردها جلب می شود و این توجه جرقه مجموعه ای از وقایع را می زند که نه تنها خود رئیس پلیس بلکه پای یکی از منفورترین افسران او را نیز به ماجرا باز می کند؛ سم راکول در نقش این افسر ظاهر می شود. پیتر دینکلج، کیلب لندری جونز، ابی کورنیش، لوکاس هجز، کلارک پیترز و جان هاکس مجموعه ای بی نظیر از بازیگران مکمل را در این فیلم تشکیل می دهند.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri 5 - نقد فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri محصول 2017

ممکن است با خواندن شرح داستان فکر کنید که می دانید ادامه آن چگونه خواهد بود، اما فیلمنامه بی نقص مک دونا هیچوقت دقیقاً آن طور که شما انتظارش را دارید، پیش نمی رود. رمز و راز اتفاقی که برای آنجلا افتاد می توانست بر سایر نسخه های این داستان غالب شود، اما فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri چنین فیلمی نیست. از یک منظر، این فیلم بیش تر درمورد علت و معلول است تا رخداد جنایت و حل و فصل پرونده. میلدرد بیلبوردها را اجاره می کند، این کار او باعث اعمال فشار بر رئیس پلیس می شود و این مسئله نیز به عصبانیت افسر وفادار او می انجامد و به همین ترتیب تا انتها پیش می رود. مک دونا به هیچ کس رحم نمی کند، او تقریباً به تمام شخصیت های داستانش اجازه می دهد که عمیقاً آسیب دیده و دچار کمبود باشند، مخصوصاً میلدرد و دیکسن. زندگی بارها و بارها از این دو نفر سو استفاده کرده و هر دو را خشمگین کرده است. میلدرد خشم خود را صرف حل پرونده قتل دخترش می کند. دیکسن به نسبت نمی داند با خشم خودش چه کند، اما از همان ابتدا می توان حس کرد که احتمالاً این خشم درنهایت به قیمت از دست رفتن شغلش تمام می شود.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri 3 - نقد فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri محصول 2017

راکول اغلب نقش آدم های خوب را بازی می کند، اما در این فیلم او در نقش یک پلیس نژادپرست و اهل خشونت، بسیار تأثیرگذارتر از آن چه تصور می کنید ظاهر می شود. او پیرتر و چاق تر به نظر می رسد، ظاهراً هرشب آن قدر الکل می نوشد تا به خواب برود و واقعاً باور ندارد که زندگی برای او نقشه های زیادی تدارک دیده باشد. راکول یک آرکِ داستانی بزرگ در این فیلم دارد و مانند همیشه حتی یک  قدم اشتباه نیز برنمی دارد. کار هرلسن نیز عالی است، اما این فیلم متعلق به مک دورمند است که با یک چشم غره شماتت آمیز می تواند احساساتی را منتقل کند که سایر بازیگران زن با یک تک گویی تمام عیار نیز نمی توانند مشابه آن را به نمایش بگذارند. وقتی پای زبان درونی به میان می آید عملکرد مک دورمند خیره کننده است، او اغلب درد و رنجِ پشت خشم را نمایان می کند. شخصیت میلدرد مصمم است و به احساسات دیگران اهمیتی نمی دهد، اما در عین حال این حس را به بیننده القا می کند که اندوه او را از درون متلاشی کرده است. مک دورمند می تواند یک تک گویی را نیز زیر و رو کند _صحنه ای با حضور یک کشیش که پیشنهاد مشاوره می دهد تشویق بی سابقه من را به همراه داشت_ اما او در صحنه های کوچک تر فیلم از این هم تأثیرگذارتر ظاهر می شود. یکی از لب هایش را ورمی چیند تا جلوی ریختن اشک هایش را بگیرد یا نیم نگاهی به سمت پایین می اندازد تا جلوی خودش را بگیرد تا به صورت کسی مشت نکوبد. این شخصیت به قدری تمام و کمال تحقق یافته است که سایر بازیگران زن حتی نمی توانستند چیزی نزدیک به آن را به تصویر بکشند. تماشای این شخصیت جذاب یک تجربه میخکوب کننده است.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri 4 - نقد فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri محصول 2017

البته که مک دونا نه تنها به خاطر کارگردانی مک دورمند، بلکه به خاطر دادن چنین نقش فوق العاده ای به او در چنین فیلمنامه هوشمندانه ای شایسته تعریف و تمجید بسیار است. همدردی و سازش با بی عدالتیِ بیش از حد رایجِ دنیای ما یکی از موضوعات متداول سینما است، اما معمولاً محتاطانه با آن برخورد می شود یا راه حل های سرسری و ساختگی برای آن ارائه می شود. در دنیای مک دونا پاسخ ها و راه حل های ساده جایی ندارند و خبری از قهرمانان یا ضدقهرمانان قطعی نیست. با تماشای فیلم کم کم درمورد میلدرد دچار تردید می شوید و از دیکسن دفاع می کنید. به عبارتی، این یکی از جذاب ترین ترفندهای مک دونا در این فیلم است. دنیای واقعی از آن چه بیش تر فیلم ها به شما نشان می دهند، پیچیده تر است، و القای چنین مفهومی نیازمند  نویسنده ای با توانایی های استثنایی است. مک دونا همچنین از نظر فنی نسبت به گذشته در سطح حرفه ای تری عمل می کند، به خصوص در نحوه استفاده فیلم از آثار آهنگساز ثابت و همیشگیِ برادران کوئن؛ یعنی کارتر برول، و فیلمبرداری خوب و موزون بن دیویس.

تمام موانع و سرعت گیرهایی که زندگی پیش پای ما می گذارد صبر و تحمل را به ما یاد نمی دهند. یک فرزند اصلاٌ نباید بمیرد، چه برسد به این که این اتفاق به شکلی وحشیانه و بی رحمانه نیز رخ بدهد. اما باید با این آگاهی چه کنیم؟ چطور خشم خود را معطوف به یک دنیای ناعادلانه کنیم؟ فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri یکی از آن فیلم های نادر و کم نظیری است که هم پرمحتوا و هم بر واقعیت استوار هستند؛ این فیلم بدون هیچ تلاش فریبکارانه ای الهام بخش است. اخیراً فیلم های انگشت شماری بوده اند که به یک اندازه باعث خنده و گریه من شده اند. اخیراً فیلم های بسیار کمی تا به این اندازه خوب بوده اند.

مترجم: تینا جاویدی پور

منبع: rogerebert
5/5 - (1 امتیاز)
نظر شما چیست؟ شما هم نظر خودتان را در مورد این فیلم در بخش نظرات بنویسید. اگر نظر و مطلب مفید و کاملی داشته باشید، امکان اضافه شدن نظر شما به محتوای این پست وجود دارد!
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
5/5 - (1 امتیاز)

اینستاگرام ما تلگرام ما
// //