آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن

نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

فیلم Memories of Murder ساخته ی کارگردان خوش ذوق کره ای، بونگ جون هو است که اعتقاد دارم این اثر بهترین کار این کارگردان است، می پرسید چرا؟ دلیلش این است که این فیلم صادقانه ترین فیلم این کارگردان است. اینکه دقیقا منظورم چیست را محول می کنم به پستی جدا که در آن قصد دارم فیلم انگل و خاطرات قتل را کمی باهم مقایسه کنم. بپردازیم به فیلم خاطرات قتل. این داستان بر اساس حوادث واقعی اولین قتل های سریالی در تاریخ معاصر کره جنوبی است که بین سال های 1986 تا 1991 در هواسئونگ، استان گیونگی دو، اتفاق افتاد. سونگ کانگ هووکیم سانگ کیونگ به ترتیب به عنوان کارآگاه پارک وکارآگاه سئو، دونفر از کارآگاهانی که در تلاش برای حل این جنایات بودند، نقش آفرینی کردند.

Memories of Murder 5 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

کارگردان: Bong Joon Ho

نویسنده: Bong Joon Ho, Kwang-rim Kim, Sung-bo Shim

بازیگران: Kang-ho Song, Kim Sang-kyung, Roe-ha Kim

خلاصه داستان: فیلم خاطرات قتل (Memories of Murder) کره جنوبی، سال ۱۹۸۶. برای دومین بار جسد یک زن، با دست و پای بسته، و در حالی که مورد تجاوز قرار گرفته پیدا می شود. دو کارآگاه پلیس محلی خشن و خیره سر مامور رسیدگی به این پرونده شده و بدون هیچ ترفند خاصی، تنها با شکنجه و بازجویی مظنونین در کارشان جلو می روند. تا اینکه یک کارآگاه حرفه ای از سئول می آید تا به آن دو در تحقیقات کمک کند. بعد از پیدا شدن سومین جسد زن، آن‌ها سرنخ هایی از این قاتل سریالی بدست می آورند…

صفحه IMDB فیلم

بونگ جون هو ثابت میکند که به درستی معنی تعلیق در سینما را یاد گرفته است. وقتی در همان ابتدا از پیدا نشدن قاتل در واقعیت مطلع می شویم، آخر فیلم را می توانیم حدس بزنیم که قرار نیست قاتلی پیدا شود، اما دوستانی که مفهوم تعلیق در سینما را مطالعه کرده اند، می دانند که تعليق نه همیشه به معنی اینکه «چه اتفاق می افتد» است، بلکه عموما به این معنی است که اتفاق مورد نظر «چطور قرار است بیفتد» می باشد و این کارگردان خوش ذوق، از پس پرداخت این مفهوم مهم بر آمده است.

Memories of Murder 4 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

همیشه به سکانس های ابتدایی فیلم توجه کنید، کارگردان های بزرگ عادت دارند کدهای مهمی را از همان ابتدا برای مخاطبشان برملاکنند؛ وقتی در سکانس اول، کودکی را می بینیم که ادای کاراگاه پارک را در می آورد، بونگ جون هو، آب پاکی را روی دستمان می ریزد….بله….حتی آن کودک هم انگار می داند که از این افرادکاری ساخته نیست و آنها را به تمسخر میگیرد.(درسکانس ابتدایی و انتهایی فیلم، ارتباطی وجود دارد که در پایان به آن اشاره خواهم کرد.)

اگر بخواهیم از منظر فلسفی به اثر نگاهی بیندازیم، خواهیم فهیمدکه کاراکترهای فیلم، می توانند هرکدام از ما باشند، افرادی کاملا معمولی که انگار اولین پرونده خودشان را در شغلشان به عنوان مامور قانون، آغاز کرده اند و حالا چنان ذوق برای کشف واقعیت دارند که مرتب اشتباه می کنند و خودشان را به دردسر می اندازند و قطعا آخر کار چنین انسان های بن بست خواهد بود. یکی از دلایل علاقه ی بونگ جون هوبه چنین داستان هایی، لاینحل بودن آنها است. او که اصولایک یاس فلسفی در آثارش حس می شود، قطعا به این دست قصه ها چراغ سبز نشان می دهد.

Memories of Murder 3 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

کارآگاه اصلی فیلم یعنی آقای پارک و همکارش چوکه در همان ابتدا می فهمیم آبی از آنها گرم نخواهد شد، ما را مجاب می کنند که جای خالی یک کاراگاه مسئولیت پذیر و معتمد را حس کنیم، چرا که ما همچون افراد فیلم ، دلمان می خواهد هرچه زودتر عدالت اجرا شود، اما نکته اینجاست که وقتی کاراگاه باتجربه و قابل اعتماد داستان یعنی کاراگاه سئو به فیلم اضافه می شود، در ابتدا کمی دلگرم می شویم، اماگوی اشتباه کرده بودیم، انگار بونگ جون هوکه تکلیف ما را با پیدا نشدن قاتل در همان ابتدای فیلم روشن کرده بود، قرار است بازی دیگری را با ما شروع کند و چیز دیگری به ما بگوید.

Memories of Murder 7 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

فیلم خاطرات قتل (Memories of Murder)، گذشته از ژانر وقصه ی پرتکرار و البته محبوبش، در دل خود، نکات بسیار تامل برانگیز و مهمی را خاطرنشان می کند. برای مثال آیا دقت کرده اید که شخصیتهای اصلی قصه، در طول فیلم دستخوش تغییراتی اساسی در نگاهشان می شوند؟! مثلا چو که با رفتار بسیار پرخاشگرانه اش، همیشه کفش هایش را روی صورت مضنونين می دیدیم، بعد از قطع شدن پایش انگار فهمیده بود که دنیا با همه ی هرج و مرجش، حساب و کتابی نیز دارد و اگرچه او روی کفش هایش را با دستمالی می پوشاند تا جای کف کفشش روی صورت افراد نماند، اما سرنوشت نه فقط کفش هایش، بلکه پایش را نیز از او می گیرد، پلانی که دوربین استادانه روی کفش های پوشیده شده با دستمال متوقف می شود، گواه این مطلب است.

و مهمتر از همه تغییرات دو شخصیت پارک و سئو است. آیا دقت کردید که اخلاق و منش این دو شخصیت در انتهای فیلم کاملأجابجا میشود؟!کارگاه پارک که برای حل شدن پرونده و کسب عزت و آبرو از متهم ساختن شخصی بیگناه ابایی نداشت، در آخر فیلم تنها کسی بود از رخ دادن یک خطای بزرگ از طرف کاراگاه سئوجلوگیری کرد؛ و یا کارگاه سئوکه آمده بود تا اجرای قانون را اصلاح کند و به روش هایی انسانی عدالت را برقرار کند، از عجز خود و همکارانش سر ریز می شود و تصمیم میگیرد همچون گذشته ی پارک، عدالت را به شکلی غیر منطقی اجرا کند.

Memories of Murder 2 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

اما از این نکات ذکر شده، فیلم چه نتیجه ای می خواهد بگیرد؟ نکته ای که می آموزیم این است که انسانها گاهی در مسیر انجام وظیفه، خود را محکوم رسیدن به نتیجه می دانند. به بیان ساده تر، انسانی که انجام وظیفه را فدای رسیدن به نتیجه می کند، نه تنها وظیفه را فراموش می کند، بلکه خود و نتیجه ی کارش را در ورطه اضمحلال و تباهی قرار می دهد. فرآیندی که ما به روشنی در سرنوشت این سه شخص میبینیم. انسان هایی که برای رسیدن به نتیجه، انسانیت و اخلاق را فراموش کردند.

آنها اگرچه به نتیجه نرسیدند، اما در مسیر رسیدن به پاسخ، حق های زیادی را پایمال کردند و این حقوق پایمال شده از آنها نه مامورین قانون، بلکه فردی همچون همان قاتل می سازد.حالا معنی نگاه کاراگاه پارک به دوربین رامی فهمیم، او به دوربین خیره می شود و با چشمانش به مخاطب می گوید، یک قاتل، قاتل به دنیا نمی آید، بلکه او فقط مسیرش را گم می کند، همچون ما که مسیر اجرای قانون را گم کردیم و شاید حالا فرق با آن قاتل نداریم. بله.. او به گفته آن دختر بچه، قیافه معمولی داشت، مثل من و شما.

در این بخش قرار است به یک برداشت از سکانس ابتدایی فیلم و ارتباط آن با پلان آخر فیلم بپردازم. قبل از پرداختن به سکانس اول فیلم، اجازه دهید پرونده پلان آخر را مشخص کنیم. نگاه معنادار کاراگاه پارک به دوربین کنایه ای دو پهلو دارد.‌

Memories of Murder 1 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

برداشت اول که درون قصه شکل می گیرد این است که نگاه کاراگاه پارک کنایه ای به همه انسان ها دارد.

دلیل دوم در فرامتن (بیرون از قصه) است، به گفته خود کارگردان، نگاه کاراگاه پارک در واقع به قاتل حقیقی (در واقعیت) است (فیلمساز میخواسته توجه قاتل واقعی را که ممکن است فیلم را دیده باشد را به نگاه کاراگاه پارک جلب کند)‌

اما این تمام ماجرا نیست! … در ابتدای فیلم Memories of Murder در همان پلان اول پسر بچه ای را می‌بینیم که که ملخی را با دستانش می گیرد که در نگاه اول برای مخاطب جلب توجه نمی کند، اما وقتی می فهمیم که این پسر بچه بیش از یک ملخ (شاید ۵۰ عدد) را در ظرفی پلاستیکی در بسته نگه داشته است (دوربین لحظه ای روی آن مکث می کند) بیننده حواس جمع می فهمد که قرار است پیامی منتقل شود.‌

این نگاه که هر انسانی به نوعی گناهکار است را بونگ جون هو در فیلم انگل نیز به روشنی به ما نشان داده است.

وقتی پسر بچه ظرفی پلاستیکی پر از ملخ زنده را پشت خود پنهان میکند (یعنی می داند در حال انجام دادن خطایی است) فلسفه فکری بونگ جون هو باز هم خودنمایی می کند.‌ طرز فکری که در انگل نیز به روشنی به چشم می خورد.

Memories of Murder 3 - نقد فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) محصول 2003

یا مثلاً خود کارگاه پارک و دستیارش که برای بستن پرونده شان حاضرند بی گناهی را متهم کنند، حتی کارآگاه سئو که تنها شخصیت کاملا مثبت فیلم بود نیز در انتها گناهکار می شود.

بله این دنیای بونگ جون هو در فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) است، دنیایی که هرکس به نوعی گناهکار است، اما گناهکار بودن انسان ها اشکال متفاوتی دارد. کودکی که ملخ های زنده را زندانی می کند ، کاراگاهانی که کنش و کردارشان بر بی عدالتی بنا شده است و قاتلی که قربانیانش را به قتل می رسد.

کاراگاه پارک به دوربین نگاه می‌کند، گویی از ما می پرسد «گناه شما چیست؟»

نویسنده: مصطفی خسروی (پیج اینستاگرام filmtahlil)
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
sh در 29 می 2021 ساعت 12:15 پاسخ

اجازه استفاده از مطالب سایتتون با ذکر منبع و نام نویسنده رو میدین؟

    مسعود جواهری
    مسعود جواهری در 29 می 2021 ساعت 19:08 پاسخ

    بله مشکلی نداره فقط نام نویسنده هم که پایین نقد نوشته شده حتما ذکر بشه.

اینستاگرام ما تلگرام ما
//