کتاب سینمای دیوید لینچ نوشتهی تاد مکگوان و ترجمهی محمدعلی جعفری است. «فداکردن سر برای پاککن»، «غیاب میل در وحشی بالفطره»، «خود را در بزرگراه گمشده بیابیم»، «اخلاق خیالپردازی در داستان استریت» عنوان برخی قسمتهای کتاب است.
ناشر دربارهی کتاب آورده است: «در تحلیلی بر پایهی اندیشههای فروید، لاکان و هگل این کتاب به نقد و بررسی فیلمهای بلند دیوید لینچ از منظر روانکاوی لاکانی میپردازد و ازآنجاییکه به همهی فیلمهای لینچ پرداخته بسیار کتاب ارزشمندی است که بهگونهای جامع و با رویکردی منسجم سینمای لینچ را به روانکاوی و فلسفه پیوند داده است. این کتاب در جهان انگلیسیزبان نیز مورد استقبال قرار گرفته و نقدهای مثبتی بر آن شده است.
تاد مکگوان دست به اکتشافی برانگیزاننده از غرابت و فانتزی در آثار پیشگامانهی دیوید لینچ میزند. او به مطالعهی مهارت لینچ در تلفیق امر عجیب با امر عادی میپردازد تا بر ماهیت شگفت بهنجاری تأکید کند. از هالیوود غالبا به دلیل تحریف واقعیت و ارائهی فانتزیهای واقعگریز انتقاد میشود، اما در فیلمهای لینچ فانتزی به ابزاری بدل میشود که تماشاگر آن را به ایجاد رابطهای انقلابی با دنیا ترغیب میکند. سینمای دیوید لینچ تلاشی است برای کنارآمدن با عدمتناسب موقعیت دیوید لینچ در سینمای معاصر و پیونددادن این عدمتناسب با وجه زیباشناختی فیلمهایش.»
کتاب سینمای دیوید لینچ را انتشارات «ققنوس» منتشر کرده است.
- نویسنده: تاد مکگوان
- مترجم: محمدعلی جعفری
- ناشر: انتشارات ققنوس
- تعداد صفحات: 367 صفحه
فهرست مطالب کتاب سینمای دیوید لینچ
- مقدمه: ماهیت شگفت بهنجاری
- 1. فدا کردن سر برای پاک کن
- 2. یکپارچگی ابژه محال در مرد فیل نما
- 3. تلماسه و راه رستگاری
- 4. خیال پردازی درباره پدر در مخمل آبی
- 5. غياب میل در وحشی بالفطره
- 6. تویین پیکس: با من در آتش رو همذات انگاری با ابژه
- 7. خود را در بزرگراه گمشده بیابیم
- 8. اخلاق خیال پردازی در داستان استریت
- 9. جهت یابی در جاده مالهالند، ستایش دیوید لینچ از هالیوود
- 10. مادیت فانتزی : مواجهه با چیزی در اینلند امپایر
- نتیجه گیری
- نمایه