نقد و بررسی فیلم The Beguiled (فریب خورده)

کارگردانان : Sofia Coppola

نویسنده : Sofia Coppola

بازیگران : Nicole KidmanElle FanningKirsten Dunst

خلاصه داستان : در طول جنگ داخلي آمريکا، به يک سرباز زخمي ارتش اتحاديه در مدرسه دخترانه اي در ويرجينيا ، جايي که در آن، زنان جوان در برابر دنياي بيرون محافظت شده‌اند، پناه داده مي شود. ديري نمي گذرد که آن خانه مقهور تنش جنسي1، رقابت و چرخش غيرمنتظره رويدادها مي شود.

تاریخ: 30 ژوئن 2017
ژانر: درام، فانتزی

منتقد: پیتر برادشاو | گاردین – امتیاز 8 از 10

سوفيا کاپولا یک سايکودرامی فمينيستي و به طرز شادی پراسترس را جلوي دوربين برده است

سوفيا کاپولا ملودرام جنوبي بسيار لذتبخشي ساخته است: داستان يک سرباز خوش تيپ و به شدت زخمي ارتش اتحاديه در قلمرو دشمن در طول جنگ داخلي آمريکا، که براي گريز از تمام اتفاقات بد خود را به دست مهربان و بخشنده یک مدرسه‌ی دینی دخترانه ميسپارد. تمام ساکنان اين مدرسه به تکاپو می‌افتند که چه کسی باید از این مرد نيمه عريان،‌ که نیاز به مراقبت صمیمانه دارد، پرستاری کند.

The Beguiled

سايکوديناميک پراسترس و شاد فيلم ما را به ياد فيلم «خودشيفته سياه/Black Narcissus» و آن آگهي معروف کوکای رژيمي می‌اندازد؛ همان آگهی که در آن کارمندان دفتری کارگر عرق‌ریزانی را که در حال فرونشاندن عطش است تحسین می‌کنند. کاپولا اين فيلم را از رمان ۱۹۶۶ توماس پي کولينان اقتباس کرده است که قبلاً يک بار در سال 1971، توسط دان سيگل و با بازي کلينت ايستوود در نقش اول، فیلمی از روی آن ساخته شده بود.

کاپولا که داستان را با اشتياق فوق العاده و بذلهگويي بيپروايي تعریف ميکند، تصاويری از صحنه‌های اول و آخر را به هم می‌دوزد تا روايت به طرز رضايبخشي به طور کامل بسته شود. او همچنين با خونسردی فهم ارتباط عنوان با کاراکترهای مختلف را، با پیش رفتن داستان، بر عهده بيننده گذاشته است.

The Beguiled

سرجوخه جان مک برني (کالین فارل)، سرباز ايرلندي فقيري است که با انگيزه دريافت پول نقد به نيروهاي ارتش اتحاديه پيوسته و حالا فراري محسوب ميشود؛ او که پايش به شدت جراحت برداشته از اينکه توسط یکی از طرفین درگیری دستگير و کشته شود وحشت دارد. به این ترتیب، این شخصیت از عقده‌های قبيله‌اي یا ايدئولوژيکي که ممکن بود باعث شود مخاطب در برابر دختران جنوبي آشفته‌ای که به او پناه دادهاند طرف او را بگيرد، عاری شده است. فیلم همچنین خودش را برای تأکید بر این نکته به آب و آتش می‌زند که بردههاي دخترها پيشتر «گريخته‌اند»، تا به این ترتیب مخاطب نسبت به آنها حس تنفر و انزجار نداشته باشد. با اين حال، کاپولا برخلاف دان سیگل، در نهایت داستان را از نگاهی زنانه و از قضا فمينيستي به تصویر می‌کشد. بدون شک اين فيلم ظريفتر از فيلم قبلي است و هيچ يک از صحنههاي فانتزي جنسي و فلاش بکهاي فيلم سيگل را ندارد. در عوض، کاپولا تهديد مدفوني را وارد داستان مي کند که یادآور ايرا لوين است.

The Beguiled

مک برني در آستانه رفتن به کما و مرگ در اثر خونريزي است که دوشيزه ايمي يازده ساله (با بازي هوشمندانه اونا لورنس) او را در بیشه‌ای محلی پیدا می‌کند. مک برني با جذابیت اسرارآميزي، که بدون شک بخشي از استعداد او برای زنده‌ ماندن است، دخترک را متقاعد ميکند تا او را با خود به مدرسهاش ببرد. آنجا، مديره مدرسه، مارتا فارنزووزث (نيکول کيدمن)، و معاونش، ادوينا (کيرستن دانست)، از اين ماجرا خشمگین ميشوند، اما در عين حال تحت تاثير وضعيت اسفناک مرد، فرصتي که تقدير در اختيارشان قرار داده تا خیرخواهی مسيحي خود را نشان دهند و تصور واقع‌بینانه‌ای که ميگويد جنگ به هر حال تمام شده است، قرار مي گيرند. و از آنجا که هيچ مردي ندارند- قبلاً ضمير il (سوم شخص مذکر) را از صرف افعال فرانسويشان حذف کردهاند، و تنها موجود مذکر خانه قورباغه نرِ ايمي، هِنري، است- به این مرد قدرتمند که به شکلی مطمئن علیل شده و به مهربانی و کمک آنها نیازمند است، علاقه‌مند می‌شوند. مک برني مطمئناً آليشياي عبوسِ زود بالغ شده‌ 18 ساله (با بازي الي فانينگ) را مجذوب خود کرده است.

The Beguiled

خلاصه، با تاييد سردرگم ولي هيجان‌زده شاگردان، مارتا تصميم ميگيرد که مک برني را به نيروهاي کنفدراسیون، که هر چند وقت يک بار به آنها سر ميزنند، تحويل ندهد، بلکه از او تا به دست آوردن سلامتياش پرستاري کند و اجازه دهد تا در باغ کار کند. مک برنی در باغچه گل می‌کارد، گلهاي رز را هرس ميکند، حسابي عرق ميريزد و با زیرکی بسیاری از دوستان جدیدش را مجذوب خود می‌کند. این مرد پست و حيلهگر شروع ميکند به بازي با توجه و علاقه زنان جوان مختلف. این یعنی فاجعه؛ و آنهایی که قانون چخوف را درباره اسلحه‌ای که در صحنه اول معرفی شده می‌دانند، حواسشان به تپانچه‌ای که پدر مارتا برایش گذاشته، خواهد بود. صداهاي دوردست توپخانه به مک برني می‌گویند که آتش جنگ هنوز خاموش نشده، اما اين ممکن است در مقابل طوفان مجازاتی که در هر حال به سوی او در حرکت است، هیچ باشد.

شامها و عصرهاي توام با موسيقي که اين زنان براي مهمانشان ترتيب ميدهند فوق‌العاده سرگرم‌کننده هستند. نحوه بيان جمله «سرجوخه، دسر میل دارید؟» يکي از لذت بخشترين چيزها در جشنواره کن امسال است. و وقتي که طوفان هيجانات بالاخره فروکش ميکند، لحظات کلاسيک جنوبی‌ای، به سبک سنتی، در اين مدرسه ديني وجود دارد؛ مدرسه‌ای که بيشتر شبيه درختستانی است که باغهايش زير پرتوهاي مورب خورشيد طلايي قرار گرفته باشند.

در اين فيلم يک صحنه پلکانی باشکوه داريم که یک نفر واقعاً از دو ردیف پلکان مجزا، با یک تغییر جهت، پایین می‌افتد. در یک صحنه، گردنبندي از گردن يک زن کشیده می‌شود و مهره‌هايش روي زمين پخش ميشوند. حتي صحنه‌ای داریم که در آن شلیک گلوله چلچراغی را نقش زمين ميکند، رويدادي که برای مهیج شدن به هيچ تعبير استعاري نیاز ندارد. اين فيلمي فوق‌العاده ديدني است، يک درام-تريلر با بارقه‌هاي ظريفي از نوآر و کمدي سياه.


1. تنش يا فشار جنسي يک پديده اجتماعي است و زماني به وجود مي‌آيد که دو تن با يکديگر در ارتباط باشند و يکي يا هردويشان به طرف مقابل ميل جنسي داشته باشند اما يا اصلاً نتوانند با يکديگر براي نخستين بار، تجربه رابطه جنسي داشته باشند يا اين تجربه خيلي دير بينشان اتفاق بيفتد.

2. نوعی از نمایش که گاهی به عنوان روش درمان برای برخي بيماري‌هاي رواني هم به کار می‌رود.

مترجم: رضا سیلاوی

منبع: نقد فارسی

نظرتان را با ما در میان بگذارید




کانال تلگرامی ما رو از دست ندید!