آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن

نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

AmericanUltra1 - نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

کارگردان : Nima Nourizadeh

نویسنده : Max Landis

بازیگران : Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, Connie Britton

خلاصه داستان : فرد معتادی، که در واقع مأمور دولت است، به عنوان مسئول براندازی شناخته میشود. اما دستگيری او دشوارتر از چيزی است که تصور میشود.

کوئنتين تارانتينو مبدع روش ترکيب خشونت بی حد و حصر با کمدی تاريک نبود، اما نخستين کارهای او {به خصوص «سگهای انباری»(Reservoir Dogs) و «داستانهای عامه پسند»(Pulp Fiction)} اين سبک را نزد نسل امروز محبوب کردند. از اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادی، بسياری از کارگردانها تلاش کردهاند تا از رويکرد تارانتينو تقليد کنند يا از آن اقتباس کنند. برخی در اين امر موفق بودهاند، اما اکثرشان شکست خوردهاند. «تعصب آمريکایی»(American Ultra) به کارگردانی نيما نوریزاده، کارگردان «پروژه ایکس»(Project X) و نویسندگی مکس لنديس، نويسنده «وقايع نگاری»( Chronicle) در دسته دوم اين طبقه بندی قرار میگيرد. فيلم پر است از درگيریهای خونين، ديالوگهای کنايه دار و شوخیهای جسته و گريخته اما ضرباهنگ فيلم ضعيف و غيريکنواخت است. همچنين برخی مشکلات ساختاری جدی ديده میشوند که در اينجا آنها را ناديده میگيريم.

AmericanUltra2 - نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

مفهوم يک فرد به ظاهر معمولی که به مأمور مخفی نخبه منتظر آموزش {سبک «کانديدای منچوری»( Manchurian Candidate)} تبديل میشود به ژانر محبوبی تبديل شده است.فهميدن علت اين ميل و اشتياق دشوار نيست- اين درونمايه تفاوت زيادی با آن فانتزی شاهزاده يتيم ندارد. چيزی که زمانی يک ايده نو بود، با تکرارهای فراوان کهنه شده است و ترکيب نوری زاده/لنديس چيز جديد و جالبی را ارائه نمیدهد. مأمور مورد نظر، مايکل هاول (جسی آيزنبرگ)، شغلی معمولی در يک شهر معمولی دارد. او و دوست دختر همخانهاش، فیبی (کريستن استيورات)، معتادهایی هستند که به ظاهر به اين زندگی بخور و نمير راضی هستند. وفاداری فیبی به مايک مطلق است- وقتی که حملات عصبی يا اصطلاحاً پنيک اتک مانع از سوار شدن مايک به هواپيما برای رفتن به يک تعطيلات رمانتيک در هاوایی می شوند، فیبی می‌تواند او را ببخشد.

AmericanUltra3 - نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

يکی از مديران ميانی سازمان سيا، آدرين ياتس (تافر گريس)، مايک را به عنوان يک خطر امنيتی شناسایی میکند، گرچه اين مامور حقيقت را درباره خودش نمیداند. ويکتوريا لاستر مخالفت میکند و برای نجات جان مايک به شهر خواب زده مايک می‌رود و او را پرورش میدهد. اين منجر به بروز مجموعهای از برخوردها میشود که در آنها مايک و فیبی رقبای به شدت خطرناک و سرسخت را زمين میزنند و در عين حال با ياتس و حلقه درونی اش درگير هستند.

فيلم نامه لنديس از يک ساختار پوشش دار مشکوک استفاده کرده است. فيلم با نمايش مايک در حالی که در يک اتاق بازجویی خونين، کثيف و در زنجير نشسته است و بايد به پرسشهای يک مأمور پاسخ دهد شروع میشود. بعد بخش اعظمی از داستان به صورت فلاش بک نمايش داده میشود. دليل مشخصی وجود ندارد که چرا اين رويکرد به کار رفته است اما باعث شده است که تاثير تعليق و تنش موجود با اطلاع ما از اين که مايک از اين همه دردسر تنها چند زخم و خراش برداشته و در نهايت زنده مانده است از بين برود. حتی علت تصميم فيلم سازها برای نمايش سريع اتفاقات در آغاز فلاش بک مشخص نيست چون اين باعث میشود که قبل از رخ دادن وقايع ما پيش زمينهای از آنها داشته باشيم. بله دارم درباره اسپويلرهایی که خود فيلم لو داده است صحبت میکنم!

AmericanUltra4 - نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

در «داستانهای عامه پسند» تارانتينو ما را به چالش میکشد تا به برخی از خونين ترين و منزجرکننده ترين چيزها بخنديم. (آن لحظه را به ياد داريد که در آن تير از تفنگ تراولتا در میرود و جان تراولتا و ساموئل ال جکسون را در حمامی از خون فرو میبرد؟) در «تعصب آمريکایی» چيزی به اين وحشتناکی وجود ندارد اما نوری زاده و لنديس میخواهند در اين فضا کار کنند. با اين حال، آنها عمدتاً نمیتوانند المانهای بيش از حد اکشن و المانهای کمدی را به طرزی رضايتبخش با هم ترکيب کنند. تبديل شدنها عصبی کننده هستند و نمونههای شوخی تاريک اغلب نامناسب است تا هوشمندانه.

AmericanUltra5 - نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

به عنوان يک نکته جانبی بايد بگويم که نگاه «تعصب آمريکایی» به سيا عجيب است. هيچ نيازی نيست که يک فيلم، به خصوص فيلمی به عجيب و غريبی اين فيلم، به ترسيم واقع گرايانه اين نهاد بپردازد اما اين توصيف به قدری نامعقول است که میتواند حواس بيننده را پرت کند. فيلمنامه فرض میکند که ياتس، مدير ميانی، میتواند بدون اشتباه ترورهای زيادی را انجام دهد و هيچکس نمیتواند او را به چالش بکشد وقتی او تهديد میکند. رئيس او (بيل پولمن) در سايهها راه میرود. و به نظر میرسد که سيا بيشتر آدمهای روانی را در اختيار دارد تا مأمور.

AmericanUltra6 - نقد فیلم American Ultra (تعصب آمريکایی)

اگر چيز ستودنی در «تعصب آمريکایی» وجود داشته باشد آن تعامل بين جسی آيزنبرگ و کريستن استيورات است. با دوباره شعله ور کردن جاذبهای که قبلاً در «سرزمين ماجراها»(Adventureland) نشان داده بودند اين دو به صورت دو عاشق واقعی قانع کننده هستند. استيورات با دور شدن از سری فيلم‌های «گرگ و ميش»(Twilight)، يک بار ديگر قدرت بازيگری که در کارهای اولش مشهود بود را نشان میدهد. آيزنبرگ انتخاب خوبی برای ايفای اين نقش است. کان بريتون درنقش قهرمان تنهای مايک در داخل سيا تاثير کمتری دارد. تافر گريس، جان لگوايزامو (به عنوان دلال مواد مايک) و والتون گوگينز (در نقش قاتل خندان) بازی اغراق آميزی از خود نشان میدهند.

با تمام اينها حداقل «تعصب آمريکایی» فيلم کسل کننده ای نيست. بعد از يک شروع آهسته، سرعت داستان بيش از حد زياد میشود و اکثر سکانسهای اکشن نمايش داده میشوند. دوست داشتنی بودن کاراکترها باعث میشود که بيننده به بيشتر صحنههای بی معنا توجه نکند اما فيلم به طور کلی از ايده های بسيار اشباع شده است و بين کمدی و خشونت مدام در کش و قوس است و اين به فيلم ضربه زده است.

منتقد: جیمز براردینلی – امتیاز ۵ از ۱۰ (۲ از ۴)

مترجم: محمدرضا سیلاوی

منبع: سایت نقد فارسی

حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
اینستاگرام ما تلگرام ما
//