آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن

نقد فیلم The Great Beauty 2013 (ستایشی فلسفی از بی اخلاقی)

41SpGwCAwJRU0VD4y9SkNdpgmln - نقد فیلم The Great Beauty 2013 (ستایشی فلسفی از بی اخلاقی)

“زیبایی بزرگ” ، اثر درخشان پائولو سورنتینو ، پیش از تمام فاکتورهای معنامحور خود شامل یک جادوی عظیم است. جادویی که اصولا تنها در مدیوم سینماست که قدرت حضور دارد و این بار به شکل فوق العاده ای روی چنین شاهکار معاصری نشسته است. در واقع اشاره ام به سمت لحظه هایی است که فیلم مخاطبش را با خود “میبرد”. آنگاه که از یک میهمانی با شکوه و رقص ها و آواز ها ، به اتاق سوت و کور “جِپ” پرتاب میشویم و نریشن فوق احساسی فیلم با موسیقی کلاسیک پس زمینه ، دوباره به کارناوالی جدید و پر زرق و برق رهنمونمان میکند. “زیبایی بزرگ” مملوست از ویژگی های زندگی پارادوکسیکال روشنفکران پا به سن گذاشته اروپایی. تضادهایی که بین اخلاقیات و روزمرگی هایشان مشهود است. از شب نشینی ها و درددل های فلسفی و بحث های زیبایی شناسانه تا بالا و پایین پریدن ها در مهمانی ها و افراط در تفریح و پایکوبی. سورنتینو به ستایش از بی اخلاقی میپردازد و سپس جهانی به شدت فلسفی روبرویتان قرار میدهد. در رابطه با همین اثر ، زیبایی بزرگ ، که کاملا تحت تاثیر “زندگی شیرین” فلینی است ، مخاطب پشت سر کاراکتری قدم میگذارد که به تازگی به 65 سالگی ورود کرده و فیلم حول محور تصمیم ها و حال و هوای سالخوردگی این شخصیت است. هرچند که جذابیت فیلم در آنجاست که علاوه بر تضادهای فلسفی/سکسیستی ، به تضادهای درونی مربوط به روحیات کاراکتر اصلی نیز میپردازد. نویسنده 65 ساله ای که دیگر حوصله نوشتن ندارد ، بین دخترهای های جوان و روابط چند دقیقه ای سرگردان است. گاهی با خیره شدن به سقف اتاقش ، یاد اولین احساس عاشقی خود می افتد و گاهی هم از پشت در ، دختر برهنه درون استخر را دید میزند. “جِپ” به مثابه هنرمندی که در شُرُف بازنشستگی است ، به شکل جالب توجهی قابل درک و قابل لمس است.

MV5BMTc4MDQyMTk3MV5BMl5BanBnXkFtZTgwMjI3MDY1MDE@. V1 SY1000 CR0015031000 AL  - نقد فیلم The Great Beauty 2013 (ستایشی فلسفی از بی اخلاقی)

هرچند که سبک زندگی چنین کاراکترهایی از اساس متفاوت است با آنچه عمده مخاطبان فیلم را تشکیل میدهد اما شاید همین عدم تجربه عمیق در زندگی بورژوازی غربی ، تجربه نوینی از مقوله درک فیلم را شامل میشود که ارزشش را از همان “نوین” بودنش میگیرد. همچنین سورنتینو تنها به یک “آدم” میپردازد و جز شخصیت اصلی خود ، مابقی کاراکترهایش را به شکل تیپ های معلق رها میگذارد تا جهان اغراق آمیز مدنظرش را با اتکا به همین “تیپ” ها بیافریند. مرد کچل سالخورده ای که به شدت تو سری خور است ، زن قد کوتاهی که شمایلی رییس مآبانه اما رفیق گونه دارد ، مردی که کلید تمام درهای ساختمان های مهم رم را در کیفی همراه خود دارد و تیپ های مذهبی متعددی که به ابعاد نمادین فیلمنامه کمک چشمگیری کرده اند.

image - نقد فیلم The Great Beauty 2013 (ستایشی فلسفی از بی اخلاقی)

حالا با کنار هم چیدن این المان ها ، جهانی نه چندان رئال و واقعی ، که شبیه به کمدی های گروتسک یا فانتزی اما به شدت قابل فهم خلق میشود. بستر ساخت جهان گروتسک سورنتینو که در عین پر زرق و برق بودن ،به شدت سیاه مینماید ، توسط همین تیپ ها و بذله گویی هایشان شکل میگیرد. تجربه تماشای کشیشی که در مورد دستور پخت گوشت بره صحبت میکند و آرتیستی که با بغض ، اقرار میکند که معنای لغوی “ابهت” را نمیداند. از طرفی یک پیرمرد ثروتمند ، به رقص تحریک آمیز دخترش در کلوپ شبانه خود ، تحسین آمیز مینگرد و دختربچه ای ، با حرص و کینه ، مقابل چشم بزرگسالان به نقاشی آبستره مشغول است. سورنتینو تمام این ویژگی های رویایی را صرفا جهت همسان سازی درونیات شخصیت اصلی خود با آنچه که پیرامونش در حال رخ دادن است تدارک میبیند. دقیقا به اندازه ذهنیت های رویایی ، اغراق آمیز و افراطی و دقیقا به اندازه روحیات یک روشنفکر منزوی ، سیاه و گوشه گیرانه. “زیبایی بزرگ” نتیجه تلاقی تمام این فاکتور های اساسی است که همنشینی هایشان منجر به شاهکاری بی قید و بند میشود. اثری تماما اغراق آمیز که در پس خود ، اساسا تجربه ای است در شکل متفاوتی از “زیستن”. و این مقوله “زیست” در یک مدیوم هنری ، احتمالا از بزرگترین دستاوردهایی است که میتوان از یک فیلمساز انتظار داشت.

نویسنده : ایمان رضایی

نظر شما چیست؟ شما هم نظر خودتان را در مورد این فیلم در بخش نظرات بنویسید. اگر نظر و مطلب مفید و کاملی داشته باشید، امکان اضافه شدن نظر شما به محتوای این پست وجود دارد!
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
مهسا در 17 ژوئن 2021 ساعت 00:20 پاسخ

ممنونم. عالی بود.

    محمدرضا از آبادان در 24 مارس 2022 ساعت 10:04 پاسخ

    می تونید برداشتتون رو از فیلم بنویسید؟

محمدرضا از آبادان در 24 مارس 2022 ساعت 09:57 پاسخ

فیلم با جپ شروع و با او پایان میاید. شخصیتی که در مقطعی از زندگی قرار گرفته که نه تنها بین گذشته و آینده معلق است بلکه هنوز راه خود را نیافته.
در عین تسلط بر اوضاع و داشتن منابع متعدد و ارتباطات فراوان سیاسی و هنری…
هنوز به آن حد از آگاهی نرسیده که حتی همسایه دیوار به دیوار خود را بشناسد…
سردر گمی و مردد بودن در تمامی لحظات زندگی او را دنبال میکند
خسته از زندگی تکراری و پوچ اطراف خود
به این دیالوگ توجه کنید…وقتی شما بیدار میشوید من می خوابم.. ‌
و اینکه چقدر در حسرت زندگی ساده ولی خوش همسر سابق الیزا و دوست جدیدش بود…
زندگی همان سادگی عشق و صمیمیت و خوشی بود کا جپ آنرا گم کرده بود…
فیلم سراسر از استعاره های متعدد بهره گرفته…
ترکیب نور و رنگ و نماهای باز از شهر رم و نماهای تاریخی که گذشت قرون متمادی را برای نویسنده ره گم کرده تداعی میکرد
و
در پایان زندگی را کلک و فریبی بیش نمی دید..

اینستاگرام ما تلگرام ما
// //