آموزش زبان انگلیسی آنلاین فرالن

نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

در این پست سراغ نقد و بررسی فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان رفته ایم. این فیلم، فیلمی روانشناسانه و رمزآلود است و آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

Insomnia 6 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

کارگردان: Christopher Nolan

نویسنده: Hillary Seitz , Nikolaj Frobenius

بازیگران: Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank

خلاصه داستان: یک افسر پلیس کهنه کار به اسم “ویل دورمر”، که بطور تصادفی به همکارش شلیک کرده و باعث مرگ او شده است، برای تحقیق درباره قتل یک دختر نوجوان، به شهر کوچکی در آلاسکا فرستاده می‌شود. وی در زمانی به آلاسکا می رسد که 6 ماه از سال، 24 ساعت هوا روشن است و او نمی تواند بخوابد و در حالیکه از بی‌خوابی عذاب می‌کشد وارد بازی روانی موش و گربه‌ای می شود که…

صفحه IMDB فیلم

نقد فیلم Insomnia: روایت انتخاب اخلاقی بازرس سالخورده

بی خوابی پیش زمینه و آزمونی است برای ورود کریستوفر نولان به نظام استودیویی. پس از ساخت دو اثر مستقل تحسین شده، نولان توسط استودیوهای عظیم فیلم سازی مامور ساخت تریلری جنایی می شود که اقتباسی است از فیلمی نروژی با همین نام و در صورت موفقیت، میتواند حکمی باشد برای ورود موفقیت آمیز او به ساز و کار هالیوود.

بیخوابی تنها فیلم کارنامه نولان است که فیلمنامه آن را کسی جز او یا برادرش به نگارش در آورده. در واقع فیلم پکیجی پیشنهادی به کریستوفر نولان بود تا با توجه به موفقیت او در ترسیم فضاهای تیره و تار و معماگونه بتواند اثری آبرومند از آن بیرون بکشد. از این روی بی خوابی را می توان متفاوت ترین فیلم کارنامه نولان به لحاظ نزدیکی با جهان بینی و دغدغه های شخصی وی دانست. با تمام این اوصاف، نولان از بی خوابی نیز اثری بسیار شبیه به فضاهای دلخواه و مورد پسندش ساخت. فضایی یأس آمیز و آکنده از ترس و تردید که شخصیت های داستان را در معرض انتخابهایی تعیین کننده قرار میداد.

Insomnia 3 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

بی خوابی (Insomnia) بیش از آن که همچون تعقیب و یادگاری متکی بر تمهیدات روایی منحصر بفرد برای ترسیم مختصات درامش باشد، تلاشی است متفاوت برای بیان داستانی متعارف در ساختاری کلاسیک. فیلم داستان کارآگاه مرموزی است که در آخرین مأموریت کاری خود برای رسیدگی به پرونده قتل دختری عازم آلاسکا می شود، در فصلی که شش ماه تمام، روز است و خبری از تاریکی نیست. کارآگاه دورمر مشهور و متعهد بر اثر سانحه ای که مضروب کردن و به قتل رساندن همکار خود بر اثر یک اشتباه را در پی دارد، در معرض یک انتخاب اخلاقی قرار می گیرد. پلیس متعهد دیروز خود را در جایگاه یک جنایتکار می بیند و یا باید در قبال جنایتی دیگر سکوت کند و یا دست به عصیان بزند.

Insomnia 1 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

نولان در بی خوابی آشکارا سعی دارد تا علاوه بر مخاطبین خاص آثار پیشینش، عامه تماشاگران را نیز مجذوب خود کند. قهرمان میانسال نولان، انسانی است که بر خلاف میل باطنی خود همان گونه که در دیالوگ واپسین خود می گوید از مسیر منحرف شده است و حال تنها راه رهایی از دنیای شرم آوری که در آن حتی شاعران خوش ذوق نیز از گزند فساد در امان نیستند، مرگ میداند و بس. از همین روست که وقتی پس از روزها بی خوابی با مرگ خود بهانه ای برای خواب ابدی می یابد، تنها خواسته اش این است که بگذارند بخوابد. و این نقطه تمایز فیلم نولان از منبع اقتباس نروژی است.

Insomnia 4 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

بی خوابی نولان بر خلاف نسخه نروژی تأكید را از سیر وقایع داستان بر تنهایی ها و تردیدهای قهرمانش می گذارد و از این طریق، هم چون تعقیب بیش از آنکه بر سیر رخ دادن اتفاقات عجیب و غریب پیرامون شخصیتها مکث کند، برکنشها و انتخاب های اخلاقی آنها تأكيد دارد. دورمر در بی خوابی نولان تمام تصمیمات را در تنهایی اش می گیرد. چه وقتی تصمیم به همکاری با قاتل بدذات می گیرد و چه وقتی در انتها خسته از هر قضاوت و پنهان کاری، مرگ با عزت را به زیستن توام با دلواپسی و عذاب وجدان ترجیح میدهد، همه چیز معطوف به جهان و ذهن اوست.

Insomnia 2 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

نولان با چینش شخصیت ها در سیری از دوراهی و تردید، جذابیت و تنش درام را بالاتر می برد و از این طريق، یک معمای جنایی اصالتا متعلق به مختصات اروپا را با ریتم و کنش مندی های پی در پی مناسب ذائقه تماشاگر عامه پسند سینمای آمریکا و جهان، گرته برداری می کند و در این میان، چه از طریق انتخاب بازیگران غیر متعارفش (استفاده از رابین ویلیامز در نقش ضدقهرمانی آنتی سمپات، و استفاده از آل پاچینو در یکی از متفاوت ترین بازیها و شاید یکی از آخرین چالش های مهم کارنامه اش) و چه فرجام تلخ قهرمانش و تأکید بر درماندگی و استیصال همیشگی اش، درام جنایی اش را از آثار مرسوم و چارچوب بندی شده هالیوودی متمایز می سازد.

Insomnia 1 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

دلیل این تلاش های متعدد برای متمایز کردن بی خوابی (Insomnia) از طریق المان های ساختاری و بصری را شاید بتوان در عدم دخالت نولان در نگارش فیلم نامه دانست. فیلم نامه هیلاری سیتزا از هر نظر اقتباسی عاری از هرگونه خلاقیت و نکته ی ویژه به نظر می رسید، اما نولان از همین ترجمان بی حاشیه، با تأکید هرچه بیشتر و عمق بخشیدن به تنهایی ها و چرایی تصمیمات شخصیت محوری داستانش و هم چنین استفاده ی مناسب از جغرافیای آلاسکا برای رنگ بخشیدن به تنهایی و بی خوابی نسخه اصلی می کند.

Insomnia 5 - نقد فیلم Insomnia (بی خوابی) محصول 2002 اثر کریستوفر نولان

قهرمانش، بی خوابی را تبدیل به اقتباسی متفاوت و دارای امتیازاتی متمایز و اصیل نسبت به بی خوابی اگرچه متفاوت ترین و از جهاتی بی ارتباط ترین ساخته کریستوفر نولان در مقام کارگردان محسوب می گردد، اما با وارد ساختن نولان به دورهای مهم از فیلم سازی در دل نظام استودیویی هالیوود، به نوعی فیلمی تعیین کننده در کارنامه او نیز هست و از سوی دیگر پس از دو اثر کاملا شخصی و اسرارآمیز، سرآغازی برای تبیین دغدغه های اجتماعی انسانی جهان شمول، در دل روایت های تیره و تار. داستان قهرمانانی خاکستری که از فرط گناهکاری به دنبال راهی برای رستگاری خویش، هر چند با مرگ اندوه اما تسکین دهنده و رهایی بخش هستند.

حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!
اینستاگرام ما تلگرام ما
//