نقد فیلم Get Out (برو بیرون)

Get Out 3 - نقد فیلم Get Out (برو بیرون)

تحلیل فیلم برو بیرون Get Out

در زندگی، هر کدام از ما ممکن است به اشتباه و غفلت وارد مکانی شویم که نتایج شومی برایمان داشته باشد، اینجاست که یک نفر را احتیاج داریم فریاد بزند:((برو بیرون!)).

“برو بیرون” (Get Out) فیلمی در ژانر وحشت که همانطور که از نامش پیداست خواستار ترسیدن سیاهپوستان از سفیدپوستان در جامعه مدرن امریکاییست. فیلم از آنها می خواهد بروند بیرون، هرجا، فقط در جمع سفیدپوستان نمانند. چرا که محال است سفیدپوستان گردِ هم جمع بیایند و دوستانه پذیرای یک سیاه باشند. امریکا هنوز دغدغه نژادپرستی دارد.

مرد سیاه پوستِ ساده لوحی را میبینیم که با ترفند گرچه تکراری اما موثرِ معشوقه زیبا به دام می افتد. او به محض ورود به خانه خانواده دختر متوجه مرموز بودن و غیرقابل اعتماد بودن فضا می شود. به خصوص برادر خانواده که مثل پدر و مادرش مسن و پخته نیست و در پنهان کردن احساساتش حرفه ای نیست. برادر خانواده نقش یک سفیدپوست  نژادپرست را به زیبایی به بازی می کند طوری که از چشمانش خشم و نفرت به سیاه پوستان موج می زند. به عقیده بنده بهترین بازی را در این اثر ماندگار، همان برادر خانواده ایفا کرده است. هرچند که نقشی کوتاه دارد اما بسیار موثر و کوبنده است.

پسر سیاهپوست با اینکه ادب و متانت خانواده نامزد خود را می بیند اما ترس و بی اعتمادیِ عجیبی در این مکان حس می کند.

Get Out 2 - نقد فیلم Get Out (برو بیرون)

فیلم دقایقی طولانی را صرفا با کد دادن به مخاطب می گذراند و عملا ما فقط با مرموز بودن فضا و رفتار عجیب اعضای خانواده و به خصوص خدمتکاران خانواده آشنا می شویم. طوری که در اواخر فیلم کلافه می شویم و دوست داریم فورا بفهمیم بالاخره ماجرا از چه قرار است.

فیلم را مخاطب امریکایی مسلما بهتر از مخاطب ایرانی می فهمد. امریکایی ها می دانند که سیاه پوست ها چه اتحاد عجیبی دارند طوری که وقتی در چنین جمع هایی قرار می گیرند به محض اینکه یک هم نژاد را می بیند فورا رابطه ی گرمی با هم برقرار می کنند. اما مرد سیاهپوست در اینجا وقتی سعی دارد با خدمتکار سیاه پوستِ خانواده میزبان، رابطه ای دوستانه داشته باشد، به طرزِ عجیبی متوجه سردی و بی مهری او می شود و مهمتر از همه باغبان خانه که مردی سیاهپوست است با خشم عجیبی او را در صحنه ای دنبال می کند. در پایان فیلم تمام این کدها برای بیننده رمزگشایی می شود. این سیاه پوستانِ امروز همان سفیدپوستان سابق اند که ادامه عمر خود را به دلیل نقص جسمانی و یا پیری در جسم سیاه پوستان ادامه داده اند. فیلم گرچه از این منظر، علمی تخیلی به نظر می رسد اما کاملا کنایی وارد بحث اجتماعی جامعه امریکا شده.

سفیدپوستان از منظر کارگردان، هنوز برده اند. جسم آنها هنوز در اختیار روح سفیدپوستان است. حرکات سیاه پوستان و رفتار اجتماعی آنها، همچنان تحت کنترل سفیدپوستان است. فقط اینبار این کنترل به شیوه سابق با زنجیر و شلاق نیست‌.آنها وارد فاز بردگی مدرن شده اند.

به عقیده بنده نمایش بردگی مدرن مهمترین دغدغه ی کارگردان بوده است.

Get Out 1 - نقد فیلم Get Out (برو بیرون)

فیلم مخاطب را از همان ابتدا از سفید پوستان می ترساند بدون اینکه دستشان را رو کند. این هنر عجیب کارگردان است که شخصیت های منفی را بدون اینکه دستشان را از همان ابتدا رو کند به ما معرفی می کند.

نکته دیگر وجود هیپنوتیزم در فیلم است. مرد سیاهپوست از ابتدا اجازه می دهد مادر خانواده که روانشناس است روح او را در اختیار بگیرد. و بعدا همین درد و دل های ساده به ضرر او تمام می شود. چرا که روانشناسی که وارد ناخودآگاه تو شود کم کم اختیار تو را در دست میگیرد.

مادر خانواده سفیدپوست نماد قشر به ظاهر روشنفکر امریکاست که با ترفند و مهارت از علم سواستفاده کرده و دیگران را به بردگی می گیرند

مراسم مهمانی که در فیلم مشاهده می کنیم بی نظیر است.هر کسی به مرد سیاه پوست نظری می اندازد و از یک چیز او تعریف می کند. یکی قدرت بینایی اش و یکی قدرت بدنی.یکی هم می گوید سیاه بودن مد است. بله! این مراسم مهمانی همان بازار برده فروشی قدیم است.

فرد سیاه پوست دوست سابق خود را می بیند که فورا فریاد می زند:((برو بیرون!)).

ورق برمی گردد و ما یقین پیدا می کنیم یک جای مهمانی می لنگد.

Get Out 4 - نقد فیلم Get Out (برو بیرون)

برو بیرون فیلمی است که در هم ساخت خوش درخشیده و هم در محتوا. هم ترس را حس می کنیم و هم ترحم به جامعه بی دفاع سیاهپوستان

شاید در پس معروفیت و شهره شدن اینهمه سلبریتی سیاه پوستان امروز امریکا، فراموش کنیم آنها هنوز برده اند و اتفاقا اکثر این چهره های سیاه که به شهرت می رسند در خلق آثار هنری خود، استقلال فکری ندارند و طبق فرضیه فیلم جسم از آن سیاه پوست هاست ولی ایده و فکر متعلق به سفید پوستان. در واقع روح و مغز سفیدپوستان فرمان را صادر می کند.

فیلم فضای مرموز همراه با دلهره را به خوبی خلق کرده است. بی توجهی پلیس به درخواست کمک یک سیاه پوست را در فیلم می بینیم و در نهایت اینکه مرد سیاه پوست به کمک دوست سیاه پوست خود نجات پیدا می کند. و این پیام را دارد در مقابل دشمن تنها راه نجات اتحاد است.

شاید بعد از دیدن این فیلم تا مدتی به راحتی هر جایی نروید و اگر شنیدید کسی فریاد زد “برو بیرون” تعجب نکنید.

نویسنده: فاطمه دلفانی
حتما عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام سینما مدرن باشید! ما در تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوت تری داریم که در سایت نیست!

عشق فیلم هستی بیا کانال تلگرام ما 😍