CineModern Telegram
به این مطلب امتیاز دهید!

مصاحبه دیوید فینچر با فیلم کامنت

DavidFincherSaysAboutGoneGirl.jpg

فیلم “Gone Girl/دختر از دست رفته” از دِیوید فینچِر یکی از فیلم های 2014 است که توقع زیادی از آن می رود.هم چنان که سوم اکتبر،تاریخ اکران فیلم نزدیک تر می شود،شایعه هایی در مورد لحن فیلم می شنویم که در میان آن ها لغت “هجو” هم به چشم می خورد.دِیوید فینچِر اخیراً در مصاحبه ای شرکت کرد و خیلی بی پرده در مورد لحن فیلم و علت انتخاب بِن اَفلِک به عنوان بازیگر نقش اول توضیحاتی ارائه داد.او خصوصاً به این نکته اشاره کرد که تجربه بِن اَفلِک در جنجال رسانه ای منبعی ارزشمند برای بازی در نقش نیک دان-مردی که در گم شدن همسر خود مظنون اصلی است-بوده است.او هم چنین اضافه کرد که یکی از مضامین اصلی فیلم “ارتباط میان خود شیفتگی جمعی ما و همسر گزینی” است.

دِیوید فینچِر که با فیلم کامِنت در مورد تصمیم خود برای انتخاب بِن اَفلِک برای نقش اصلی گفت و گو می کرد به این نکته اشاره کرد که بِن اَفلِک با توجه به تجربه اش مشکلی نسبت به قرار گرفتن زندگی اش در معرض افکار عمومی ندارد و افزود:”از کار با او لذت زیادی بردم.تجربیات او برای فیلم قیمت نداشتند.او را انتخاب کردم؛زیرا به کسی احتیاج بود که سختی قرار گرفتن در جنجال رسانه ای را تجربه کرده باشد و بتواند حس شخصیت اصلی،نیک،را درک کند.بار اول که او را دیدم به او گفتم این داستان آدمی است که ابتدا طنابی یک دور بر گردن او پیچیده می شود و با ادامه فیلم نه تنها اوضاع بهتر نمی شود،بلکه طناب هشت دور دیگر هم دور گردنش می پیچد و او آماده بازی کردن بود.راحت است که بگویید “بله من دوست دارم در این فیلم شرکت کنم” و بعد هر روز با این موقعیت سر و کله بزنید و بپرسید “حالا واقعاً باید تا گردن در این لجن فرو بروم؟واقعاً باید چنین فرد احمقی بشوم؟” حقیقت این است که بازیگرها دوست ندارند اسباب خنده دیگران شوند.بالعکس کمدین ها که حاضرند برای خنداندن دیگران با صورت به زمین بخورند.این تقریباً همان اتفاقی است که برای نیک می افتد و بِن این قضیه را کاملاً درک می کند.

این مطلب را هم بخوانید:   نقد و بررسی فیلم Gone Girl (دختر از دست رفته) دیوید فینچر

دِیوید فینچِر هم چنین در مورد لحن فیلم توضیحاتی داد و آن را چیزی بین خالصانه و مضحک توصیف کرد:”اولین بار که بِن را دیدم هنوز فیلم نامه به دستمان نرسیده بود،اما او کتاب را خوانده بود.من در مورد یکی از شماره های مجله نَشِنال لَمپون از دهه هفتاد صحبت کردم که نامش “این مضحک نیست،این نا درست است” بود.لحن فیلم چیزی در همین مایه ها است.اگر کار را زیادی خالصانه و پر اشتیاق کنیم به تراژدی می زند.اما اگر جنبه مضحک و بی منطق فیلم را پر رنگ تر کنیم،فیلم رنگ و بوی هجو به خود می گیرد.”

BenAffleckInGoneGirl.jpg

بن افلک در نمایی از فیلم “Gone Girl / دختر از دست رفته”

این کارگردان هم چنین در مورد اقتباس از کتاب صحبت کرد و اظهار داشت که جنبه ای از کتاب که برایش جذاب تر بوده را پر رنگ کرده است:”کتاب جنبه های متفاوتی دارد و شما باید انتخاب کنید که فیلم را قرار است از چه دیدگاهی بسازید.جالب ترین جنبه فیلم ارتباط میان خود شیفتگی و گزینش شریک زندگی است یا به عبارت دیگر این که ما چه جنبه ای از خود را به شریکمان نشان می دهیم و او چه جنبه ای را به ما می نمایاند.این یکی از صادقانه ترین جنبه های کتاب است و مسائل جدیدی از مسئله ازدواج و آن چه بین زن و مرد می گذرد را مطرح می کند.”

دِیوید فینچِر گفته های بِن اِفلَک که گفته بود این یک فیلم قرار ملاقاتی عالی است را تایید کرد و گفت که زوجین با دیدگاه هایی متفاوت سالن سینما را ترک خواهند کرد:”برای دیدن رفتار زوج ها در اولین شام بعد از دیدن این فیلم نمی توانم صبر کنم.فیلم تغیرات زیادی در زوجین ایجاد می کند.وقتی فیلم را به اطرافیان نشان دادم،آن ها یا طرفدار نیک بودند یا طرف دار ایمی.طرف داران ایمی مشکلی با رفتارهای او نداشتند و طرف داران نیک نیز به همین ترتیب.افرادی هم هستند که فیلم را با کتاب مقایسه می کنند و از تفاوت شخصیت ها با کتاب می گویند.”

این مطلب را هم بخوانید:   فیلم‌هایی که کارگردان‌های مشهور نساختند؛ بخش دوم: لینچ، اسکورسیزی، فینچر و دیگران

دِیوید فینچِر در مورد تفاوت های کتاب و فیلم لفظ “جنگل زدایی” را به کار می برد و اضافه می کند:”خط روایی فیلم آن گستردگی کتاب را ندارد.این بیش تر از برگ ریزی یک جنگل زدایی است.وقتی از شر شاخه ها و تنه ها رها می شویم به خوبی و راحتی می توانیم تشخیص دهیم که جان کلام در مورد چهره ای است که سعی می کنم از خود به افراد مورد علاقه مان نشان دهیم و مضحک بودن این عمل می بایستی در فیلم دو ساعت و نیمه بیش تر از کتاب به چشم می آمد.برای من سی درصدی از کتاب که در مورد این موضوع است،بنمایه تمام فیلم شد.”

فیلم تنها یک ماجرای قتل مرموز نیست،بلکه تصویری از یک ازدواج مخرب است که حقایقی جهانی در مورد روابط زوجین را بازگو می کند.

منبع: سایت نقد فارسی

به این مطلب امتیاز دهید!

نظرتان را با ما در میان بگذارید