«لی اسمیت» تدوینگر برندهی اسکار یکی از کلیدیترین مهرههای فیلمهای نولان از «بتمن آغاز میکند» گرفته تا «دانکرک» بوده است.
«کریستفر نولان» اغلب یکی از بهترین کارگردانان حال حاضر سینما نامیده میشود در حالی که او موفقیت فیلمهایش را مدیون «لی اسمیت» برندهی اسکار است. این تدوینگر استرالیایی وقتی در حال کار بر روی «بتمن آغاز میکند» بود اولین نامزدی اسکارش را با «ناخدا و فرمانده: آخر دنیا» (Master and Commander: The Far Side of the World) کسب کرد. همکاری او با نولان سپس با فیلمهای «پرستیژ» (The Prestige)، «شوالیهی تاریکی» (The Dark Knight)، «تلقین» (Inception)، «شوالیهی تاریکی برمیخیزد» (The Dark Knight Rises)، «بینستارهای» (Interstellar) و «دانکرک» (Dunkirk) ادامه پیدا کرد. فیلم آخر برای اسمیت اسکار بهترین تدوین را به همراه داشت. او به تازگی در مصاحبه با رادیوی WTOP نگاهی انداخته به همکاری طولانی خود با نولان. اسمیت اعتراف میکند که چالش تدوین فیلمهای نولان این است که بیننده را به گمراهی نکشاند.
اسمیت میگوید: «کریس فیلمهای بسیار پیچیدهای میسازد و فکر میکنم کار من در تمام طول این فرایند این است که سعی کنم آن را تا حد ممکن قابلدرک کنم. برای اینکه هیچ چیز بدتر از این نیست که فیلم مخاطبی را گیج و در نهایت ناامید کند. رمز کار ما در فیلمهای «تلقین»، «بینستارهای» و «پرستیژ» همیشه این بود که به ایدهی نولان پایبند بمانیم اما کار را به جایی نرسانیم که شما به عنوان مخاطب احساس کنید که از قصه جا ماندهاید.»
اسمیت میگوید فرایند تدوین او در مرحلهی اکرانهای آزمایشی به کمال میرسد اما هیچ تدوینی تنها برای راضی کردن بیننده انجام نمیشود و باید به نگاه نولان وفادار بماند. او میگوید: «آن فیلمها به دقت کمالیافتهاند. بعضی مردم آنها را با ریزترین جزئیات درک میکنند. بعضی دیگر کاملاً از درکشان عاجز میمانند، اما باز هم فیلم را دوست دارند.»
اسمیت بازی «هیث لجر» در «شوالیهی تاریکی» را هم پس از مرگ تراژیک بازیگر تدوین کرده است. اسمیت و هموطنش لجر در فیلم کمدی جنایی و مستقل «دو دست» (Two Hands) با یکدیگر همکاری کرده بودند: «[هیث] را چندین بار در حین فیلمبرداری «شوالیهی تاریکی» دیدم و مجذوب او شدم. درست از اولین روز فیلمبرداری از این در شگفت بودم که او چگونه از بازی در یک فیلم کمهزینهی استرالیایی به جایی رسیده بود که آنجا پشت به دوربین ایستاده بود و حکمرانی میکرد. در تریلر کوچکی در محل فیلمبرداری در کنار نولان، فیلمبردار و سایرین نشسته بودیم و با خود میگفتیم: «این مرد شگفتآور است.» نحوهی راه رفتن و سخن گفتنش. او نقش را از تمامی جنبهها رشد داد.»
اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل چند ماه پس از مرگ لجر به او اهدا شد. اسمیت اخیراً فیلم «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» را تدوین کرده که در ۱۰ بخش نامزد اسکار بود. این فیلم روز گذشته با کیفیت دیجیتال (WEB-DL) عرضه شد.